Beställning kan göras i vår butik i Önnestad, via webbshop, e-post, telefon eller SMS.

Aktuellt lagersaldo visas inne på produktsidan med antalet vi har i lager följt av texten "I Lager", t.ex. "9 I Lager". Skulle produkten för tillfället vara slut i vårt lager visas istället den tid det normalt tar för oss att få hem produkten från vår leverantör, t.ex. "4-9 dagars leveranstid".

Vid beställning från webbshopen skickas en automatisk bekräftelse på mottagen order. Har du ej fått någon sådan bekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta oss. Efter att ordern blivit kontrollerad, skickas en manuell bekräftelse alternativt en leveransbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus, pris etc. förbehåller vi oss rätten att kunna korrigera detta i efterhand. 

Alla fraktpriser som automatiskt genereras i webbshopen ska ses som ungefärliga då det alltid föreligger risk för fraktillägg på undantagsorter och dylikt. I dessa fall kan tillägget komma att faktureras i efterhand. Vill man veta exakt hur mycket det kommer att kosta måste vi kontaktas först för att ta fram en exakt fraktkostnad. För skrymmande gods, vid exempelvis köp av däck eller stolar, måste en företagsadress anges som mottagare där det är bemannat under kontorstid.

Betalning

Betalning via webbshopen genomförs i samarbete med Klarna Bank AB (org. nr. 556737-0431) där man kan välja på att betala genom: direktöverföring från bankkonto, Mastercard, Visa, faktura eller delbetalning. Aktuella villkor för respektive betalmetod presenteras i kassan i samband med att man väljer önskad betalmetod. Har du några frågor så finns mycket information på Klarnas hemsida eller så kan du ringa deras kundtjänst på 08-120 120 10 för närmare information.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Vid köp i vår fysiska butik i Önnestad finns möjlighet att betala med kort, Swish eller kontant.

Villkor faktura

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av A. Åbergs Bil & Import AB överlåtna till Klarna. Därför bör eventuella frågor om betalning i första hand ställas till dem. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgade avgifter och räntor. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Villkor delbetalning

Du kan teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp via Klarna. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst innan förfallodagen. Sedvanlig kreditprövning sker efter du lämnat dina personuppgifter i webbshopens kassa. I vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Presentkort

Presentkort är giltiga ett år från inköpsdatum om inget annat anges. Presentkorten kan nyttjas för köp av produkter från samtliga våra butiker, för närvarande apex.se, ga1.se och rallyshop.se. För närvarande kan presentkort dock inte nyttjas som betalningsmedel i webbshopens kassa, men du är däremot välkommen att göra din beställning per telefon, e-post, eller direkt hos oss i butiken så hjälper vi dig nyttja ditt tillgodohavande.

Transport & Leverans

Leveranstid

Vi ger alltid ett så ärligt och klart besked om leveranstid som möjligt, dock kan vi av förklarliga skäl aldrig garantera en leveranstid för produkter som är utom vår kontroll.

Om alla produkter i beställningen finns i lager så skickas de i allmänhet nästkommande arbetsdag och det tar vanligtvis 1-2 dagar för dem att komma fram. Om någon produkt för tillfället inte finnas i vårt eget lager, så väntar vi normalt in leveransen från vår leverantör innan beställningen skickas. Skulle leveransen från vår leverantör dra ut på tiden så kontaktar vi alltid dig för att komma överrens om hur vi ska göra. När en beställning skickas från oss, skickas per automatik även en leveransbekräftelse med trackingnummer via e-post.

Leveranser

Vi erbjuder en rad olika fraktalternativ via främst Schenker och DHL. Dessutom erbjuder vi ofta fri leverans till de tävlingar som vi själva besöker. Köparen svarar själv för ev. risk i samband med en sådan leverans. 

Leveransförsening

Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, t ex då våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Transportrisken

Transportrisken övergår från oss till kunden, alternativt fraktbolaget, när varan lämnar vårt lager. Det är upp till köparen att försäkra sig mot ev. skador eller förlorade produkter genom att välja rätt fraktalternativ. Vid eventuell transportskada ska:

1. Synlig skada noteras vid uthämtning/mottagning av godset.
2. Icke synlig skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar.

Styckegods medför normalt ersättning enligt transportbranschens normer och det innebär ca 90kr/kg! Alltså måste separat försäkring användas om man vill utesluta denna risk.

Returer

Vi erbjuder retur av produkter för byte eller hävning av köp så länge produkten är i oförändrat nyskick samt i originalförpackning. Detta gäller dock ej produkter som är beställningsvara eller ej erbjuds som lagervara på hemsidan. Köparen står för kostnaden för returfrakten, och samtliga returer måste skickas som företagspaket med utkörning. Måste vi köra till utlämningsställe fördröjs processen med upp till en vecka och en hanteringsavgift på 160:- ex. moms tas ut. Har man ej möjlighet att boka frakt själv kan vi erbjuda returfraktsedel där köparen debiteras kostnaden.

Vid samtliga returer skall tydliga instruktioner och kontaktuppgifter bifogas i försändelsen.

Outlösta paket

För paket som ej hämtats ut och gått i retur till oss, debiteras en avgift på 200 kr ex. moms samt dubbla fraktavgiften. 

Övriga punkter

Egen risk

Samtliga produkter används på egen risk, vi tar ej ansvar för ev. fel eller skador som uppstår vid användandet av våra produkter.

GDPR

Hanteringen av personuppgifter finns i vår integritetspolicy som du kan läsa här.
Vill du få ett registerutdrag för att ta reda på vilka uppgifter vi har om dig? Fyll i blankett och skicka in den till oss: Registerutdrag

Pris

Priserna som anges i vår webbshop är inklusive moms.
Vi reserverar oss för kraftiga marknadsändringar som kan kräva prisjustering, samt tillägg från fraktbolag till angiven leveransadress.

Återbetalningar

Ev. återbetalningar görs i första hand till bankkonto. Återbetalningen sker inom 8 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Garanti

Produkter för tävlingsbruk saknar generellt garantier. Skulle fabrikationsfel upptäckas ersätter vi dem.

Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Vi tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för alla frakter vid åberopande av Ångerrätt och Öppet köp i 14 dagar. Vi påför även en administrationsavgift om 100:- vid återbetalning när ångerrätten åberopas. Observera att ångerrätt och öppet köp ej gäller specialtillverkningar och beställningar med personlig prägel.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från oss, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.