Rattstång & Styrning

Från ratten i dina händer till hjulens minsta rörelse passerar kraften genom en kedja av kritiska länkar: rattstång, knutar, styrstag, bussningar och fästen. I den här kategorin samlar vi allt du behöver för att trimma, förlänga, förstärka eller finjustera styrsystemet.

Visa som Rutnät Listvy

12 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering
Visa som Rutnät Listvy

12 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering

Varför uppgradera?

  • Mer direkt styrkänsla – styvare knutar och bussningar ger snabbare feedback från vägen.

  • Högre hållfasthet – HD-styrstag & race-leder tål breda slicks, curbs och hopp.

  • Rätt geometri – förlängare och breddare låter dig flytta ut hjulen men behålla korrekt ackermann och minimal bump-steer.

  • Flexibla konverteringar – kombinera Sierra-rattstång med Escort-rack eller montera kort rallyväxel i kit-car utan svetsjobb.


Så väljer du rätt delar

  1. Identifiera ratt- och rack-splines

    • Escort MK1/MK2: 9/16" x 36

    • Sierra m.fl.: annat profil – använd våra adaptrar.

  2. Mät total längd
    Kort rallyväxel eller breddad framvagn kräver ofta längre rattstång eller styrstänger. Se våra splinesade förlängare och M14-förlängare (50 / 130 mm).

  3. Bestäm hårdhet

    • Gummi – originalkomfort

    • Poly – skarpare styrning, fortfarande gatvänligt

    • Billet solid-mount – kompromisslös feedback för tävling

  4. Lås allt på plats
    Glöm inte kontramuttrar (M14x2) och säkra med Loctite där instruktionen anger.


Vanliga paket

  • Gata/Track-day

    • Sierra-→ Escort-knut

    • Rattstångs­förlängning 330 mm

    • Poly-bussningar

  • Rally/Rallycross

    • Group-4 long-type rattaxelknut

    • HD-styrstag + race-styrled M14

    • Billet-fästen & poly-bussningar

    • Förlängare 50 mm för korrigerad spårvidd

  • Kit-car / breddad framvagn

    • Sierra rattstång + adapterknut

    • M14 förlängare 130 mm per sida

    • Bump-steer-kit (finns under tillbehör)


Tips & Tricks

  • Montera i rätt ordning – börja centrera ratt och styrväxel, sätt sedan knutar och förlängare utan förspänning.

  • Toe-inställning – efter varje förändring av styrstagets längd krävs ny hjulinställning.

  • Smörj splines lätt med kopparpasta vid montage, men använd Loctite på låsskruvar.

  • Säkerhet först – race-knutarna är dubbelt låsta; kontrollera att klämfästena dras enligt momenttabell.


Sammanfattning

Med rätt kombination av rattstångs- & styrningsdelar kan du gå från mjuk cruiser till stenhård tävlingsbil – eller hitta den perfekta balansen däremellan. Bläddra bland delarna nedan, bygg ett styrsystem som matchar din körstil och känn hur bilen svarar med kirurgisk precision i varje sväng.

Behöver du hjälp att pussla ihop rätt lösning? Kontakta oss – vi guidar dig hela vägen från ratt till hjul.