Bränsletrycksregulatorer (BTR)

Utforska vårt sortiment och välj den bränsletrycksregulator som passar bäst för dina behov och krav. Vi erbjuder produkter från välrenommerade tillverkare som är kända för sin exceptionella kvalitet och tillförlitlighet.

En bränsletrycksregulator används för att stabilisera trycket i bränslesystemet vid fuelrailen, undvika tryckvariationer och säkerställa konstant tryck till spridarna,  placerad helst efter fuelrailen så när som möjligt.

Mer information hittar ni längre ner på sidan under produkterna.

Visa som Rutnät Listvy

7 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering
Visa som Rutnät Listvy

7 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering

Syftet med en bränsletrycksregulator är att balansera bränslesystemet vid fuelrailen för att minimera spikar eller tryckfall. Generellt sett vill man ha tryckregulatorn efter fuelrailen för att alltid säkerställa att det finns tillräckligt med tryck till spridarna, och man vill ha den monterad så nära som möjligt. Att sätta den bak vid tanken kommer att ge en latens i systemet som inte är önskvärt.

Den här bränsletrycksregulatorn har även en ingång för vakuum- och tryckslang. Anledningen till detta är att balansera upp för ett eventuellt över- eller undertryck i insuget, så att spridarna jobbar på rätt verkningsgrad. Alla spridare är gjorda för att fungera med ett specifikt tryck för att bränslet skall flöda korrekt och framför allt ge rätt spridningsbild (också kallat dimma).

I en sugmotor har man atomosfäriskt tryck i insuget (med undantag för precis när gasspjället stängs), vilket gör att trycket som spridarna jobbar mot alltid är konstant - så ställer man in regulatorn på 3.5 bar exempelvis är det också det bränsletrycket som spridarna kommer jobba med.

Däremot i en överladdad motor kommer det att finnas ett mottryck i insuget. Matas det in 1 bar i insuget, och regulatorn står på 3.5 bar blir det istället 2.5 bar som spridarna kommer jobba med - vilket inte är tillräckligt för att få korrekt spridarbild och därmed får man dålig förbränning och effekt. Det man gör då är att koppla in en vakuumslang (som tekniskt sett blir en tryckslang) mellan insuget och bränsletrycksregulatorn, vilket då kommer att öka upp bränsletrycket via ett membran lika mycket som finns i insuget varje given stund. På så sätt kommer det relativa trycket som spridaren jobbar med vara det du ställt in regulatorn på, oavsett om det finns laddtryck eller ej.