Bränslefilter

Utforska vårt sortiment av bränslefilter och välj det som passar bäst för dina behov och krav. Vi erbjuder produkter från välrenommerade tillverkare som är kända för sin exceptionella kvalitet och tillförlitlighet.

Visa som Rutnät Listvy

19 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering
Visa som Rutnät Listvy

19 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering

När det kommer till bränslesystem är filtret en otroligt viktig del som måste lira tillsammans med allt annat för att säkerställa att motorn både ger maximal prestanda men kanske framför allt inte tar skada.

Den viktigaste parametern att ta hänsyn till vid val av filter är filtertätheten som mäts i micron (µ). Det är helt enkelt hur finmaskigt filtermaterialet har och därmed hur stora partiklar som släpps igenom, där större siffra motsvarar större hål. Utöver detta är det viktigt att ha tillräckligt stora anslutningar så att det inte agerar flaskhals i systemet. I övrigt spelar storleken på filtret inte någon roll för prestandan, dock kan ett större filter vara att föredra då det ger en större filteryta vilket därmed inte behöver rengöras eller bytas lika ofta.

Generellt har vi två typer av filter att jobba med, ett förfilter som sitter på sugsidan och ett huvudfilter som sitter på trycksidan. Förfilter brukar ha en filtertäthet mellan 80-150 micron, medan tryckfiltret i sin tur vanligtvis kan ligga mellan 8-15 micron. Därtill finns det så kallade universalfilter som kan ligga mellan 30-50 micron men vi rekommenderar alltid ett riktigt filter om det gäller en lite dyrare motor.

Sedan har vi själva filtermaterialet i sig. Alla filter tål inte alla typer av bränslen, och som alltid är det primärt etanol / E85 som man brukar få vara lite extra försiktig med. Traditionella filtermaterial av papper eller textil har generellt sett svårt för E85, utan det är ett rostfritt filter man väljer i dessa fall. Ytterligare fördel med rostfria filtermaterial är att de är tvättbara, så man slipper byta.

Vissa av våra filter säljer vi separata extrafilter till, och då kan det vara en god idé att välja ett av dem om man i dagsläget har en vanlig bensinmotor men vet att man i framtiden kanske skall etanolkonvertera. På så sätt kan man återanvända samma filterhus och kopplingar men byter bara till ett rostfritt filter invändigt.

Tänk på att filter har en specifik flödesriktning. Inloppet av bränslet skall vara på utsidan av filtret, och utgången skall således vara från insidan av filtret. Är det inte uppmärkt eller går att utläsa på filterkroppen så öppna och dubbelkolla!