Bränslesystem Komplett Rally Track & Racing FIA
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
FIA-godkänt bränslesystem för rallybilar
Att plocka ihop, och framförallt sätta ihop, ett komplett FIA-godkänt bränslesystem för rally är inget man gör med en handvändning, men det ska vi minsann ändra på nu! Här är vår kompletta lösning som vi kan leverera färdigmonterat så du på under två minuter ha alla delar på plats i din tävlingsbil.
Bränslesystemet brukar vara en svag punkt i rallybilar, och ställer till med alldeles för många brutna tävlingar helt i onödan. Framför allt är det extra svårt att få till det bra med en bil som både går på grus och asfalt då det kan fungera jättebra på grustävlingarna, men med det ökade greppet och därmed G-krafterna som kommer med asfaltsdäcken på kan det börja bli problem.
Det här bränslesystemet löser alla bekymmer på alla rallybilar. I grunden består det av följande produkter;
- ATL FIA-godkänd Saver Cell på antingen 45L eller 60L (kan fås med andra storlekar på tank, ta då kontakt med oss)
- Nuke Performance CFC-enhet med inbyggd 2L-catchtank
- 3st bränslepumpar som flödar 255 liter/h, två som matarpumpar och en som förpump
- Monteringskit och anslutningar för AN6-slang
Dessutom kan man beställa systemet monterat och färdigt i tank, så att man bara behöver ställa tanken på plats i bilen och skruva på slangarna samt ström till polerna på bränslesystemet så är det helt färdigt. Två minuters montering är allt som krävs om man har slangar och el redan draget.
När man väljer bränsletank är det viktigt att man noterar huruvida den skall vara godkänd för E85 / etanol eller ej, då det vanliga tankskummet inte tål det särskilt bra. Alla andra delar är godkända för E85 / etanol.
Vi kör vanligtvis med AN6 på både utlopp och retur, då det brukar flöda hela vägen upp till 650HK (vilket är betydligt mer än vad som finns i rallybilar). Det går även att beställa med AN8-kopplingar om man hellre skulle vilja ha det.
Då bränslepumparna är identiska så har man dessutom en inbyggd redundans i tanken. Om en pump skulle gå sönder under tävling så finns det alltid en i reserv - tryckpumparna behöver man inte göra någonting med alls, då de sitter parallellkopplade till utloppet. Skulle det vara matarpumpen som går sönder (vilket är extremt ovanligt då de inte jobbar i mottryck) så går det att på några minuter byta plats på en av tryckpumparna och istället sätta den som förpump, då det är samma kontaktstycke och slangar.
Utöver det här baskitet så har vi även en mängd tillval att utöka det med. Vi brukar sälja med en nivågivare samt påfyllnadskit (antingen med eller utan Nuke Performances egna tanklock) till just rally och har även ett extremt smidigt avluftningskit.
Så avslutningsvis är det här den absolut bästa lösningen som går att köpa för pengar i rally, och jämfört med att köra med extern catchtank så är det här dessutom en extremt prisvärd lösning. Driftsäkerheten är helt enkelt maximal, prestandan går inte att slå och viktbesparingen jämfört med andra system kan närma sig upp till 10kg!
Det finns en anledning till att det här är en av våra absoluta storsäljare, helt utan missnöjda kunder. Har ni några frågor är det bara att höra av sig, och samma sak om något skulle behöva ändras eller skräddarsys.
Specifikationer:
Bränsletank: ATL FIA Saver Cell
Volym Catchtank: 2L
Bränslepumpar: 3x 255L/H @ 3 bar
Anslutning: AN6 eller AN8
Godkännande: FIA FT3-1999
Bränsletyp: E85 / etanol / bensin / diesel (observera att det är ett särskilt val under tank för E85 / etanol)