Bränsletrycksregulator Nuke Performance FPR100x AN10

3 950 kr
1 I lager
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
640066

Bränsletrycksregulatorn från Nuke Performance som alla kopior vill försöka slå!

Det här är helt enkelt vad man kan kalla branschstandarden. Det finns ingen bättre bränsletrycksregulator (BTR) än den som Nuke Performance lyckats ta fram de senaste åren. Utvecklad för motorsport i åtanke, med känsliga högpresterande racemotorer i fokus, är det här produkten du kommer finna i varenda startfält oavsett vilken tävling du väljer att besöka.

Låg vikt, extremt bra hållbarhet och tolerans på prestandan. Givetvis tål bränsletrycksregulatorn E85 och metanol, och varje enhet är noggrannt kontrollerad innan den skickas ut till kund. Steglöst justerbar upp till 120psi / 8 bar, och den är linjär 1:1 till överladdsförhållande i insug. Justeras enkelt med setskruven på toppen av regulatorn, och den är ytterst exakt med cirka 0.14 bar per varv.

Det går att välja mellan vänster eller höger inlopp eller dubbla inlopp för att användas tillsammans med en V-motor.

1/8" NPT-gängan som används för kalibrering eller avläsning av bränsletryck är monterad på framsidan för att enkelt komma åt eller se en mätare i de fall bränsletrycksgivare inte monteras.

Kommer med en AN10 ORB-anslutning i såväl inlopp som utlopp av full-flödesspecifikation på över 1000liter / timme, vilket fungerar upp förbi 2000HP. För lägre effektuttag finns FPR100s samt FPR100m med AN6 respektive AN8-anslutning.

Syftet med en bränsletrycksregulator är att balansera bränslesystemet vid fuelrailen för att minimera spikar eller tryckfall. Generellt sett vill man ha tryckregulatorn efter fuelrailen för att alltid säkerställa att det finns tillräckligt med tryck till spridarna, och man vill ha den monterad så nära som möjligt. Att sätta den bak vid tanken kommer att ge en latens i systemet som inte är önskvärt.

Den här bränsletrycksregulatorn har även en ingång för vakuum- och tryckslang. Anledningen till detta är att balansera upp för ett eventuellt över- eller undertryck i insuget, så att spridarna jobbar på rätt verkningsgrad. Alla spridare är gjorda för att fungera med ett specifikt tryck för att bränslet skall flöda korrekt och framför allt ge rätt spridningsbild (också kallat dimma).

I en sugmotor har man atomosfäriskt tryck i insuget (med undantag för precis när gasspjället stängs), vilket gör att trycket som spridarna jobbar mot alltid är konstant - så ställer man in regulatorn på 3.5 bar exempelvis är det också det bränsletrycket som spridarna kommer jobba med.

Däremot i en överladdad motor kommer det att finnas ett mottryck i insuget. Matas det in 1 bar i insuget, och regulatorn står på 3.5 bar blir det istället 2.5 bar som spridarna kommer jobba med - vilket inte är tillräckligt för att få korrekt spridarbild och därmed får man dålig förbränning och effekt. Det man gör då är att koppla in en vakuumslang (som tekniskt sett blir en tryckslang) mellan insuget och bränsletrycksregulatorn, vilket då kommer att öka upp bränsletrycket via ett membran lika mycket som finns i insuget varje given stund. På så sätt kommer det relativa trycket som spridaren jobbar med vara det du ställt in regulatorn på, oavsett om det finns laddtryck eller ej.


Specifikationer:

Typ: Linjär 1:1
Justerområde: 2-8 Bar
Antal ingångar: 2 (den ena kan pluggas om man bara kör med en fuelrail)
Monteringsfäste: 
Ja, ingår
Uttag för mätare / sensor: Ja, 1/8 NPT
Anslutningar: 2x AN10 ORB inlopp, 1x AN10 ORB utlopp, 1x 1/16NPT (Barb) för vakuum
Höjd: 115-127mm beroende på inställning
Vikt: 481g