Bränsletrycksregulator Apex Aero 1:1 Race E85
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Prisvärd bränsletrycksregulatur av populär design!
Ett komplett kit innefattandes en mängd kopplingar, mätklocka och linjär bränsletrycksregulator av 1:1-typ. Kommer med två ingångar för att kunna användas till dubbla fuelrails i exempelvis V-motorer, men går lika bra att använda medföljande plugg och köra med singelfuelrail på radmotorer.
Syftet med en bränsletrycksregulator är att balansera bränslesystemet vid fuelrailen för att minimera spikar eller tryckfall. Generellt sett vill man ha tryckregulatorn efter fuelrailen för att alltid säkerställa att det finns tillräckligt med tryck till spridarna, och man vill ha den monterad så nära som möjligt. Att sätta den bak vid tanken kommer att ge en fördröjning i systemet som inte är önskvärd.
Den här bränsletrycksregulatorn har även en ingång för vakuum- och tryckslang. Detta för att balansera upp eventuellt över- eller undertryck i insuget, så att spridarna jobbar på rätt verkningsgrad. Alla spridare är gjorda för att fungera med ett specifikt tryck för att bränslet skall flöda korrekt och framför allt ge rätt spridningsbild (också kallat dimma).
I en sugmotor har man atmosfäriskt tryck i insuget (med undantag för precis när gasspjället stängs), vilket gör att trycket som spridarna jobbar mot alltid är konstant - ställer man t.ex. in regulatorn på 3,5 bar är det också det bränsletrycket som spridarna kommer jobba med.
Däremot i en överladdad motor kommer det att finnas ett mottryck i insuget. Matas det in 1 bar i insuget, och regulatorn står på 3,5 bar blir det istället 2,5 bar som spridarna kommer jobba med - vilket inte är tillräckligt för att få korrekt spridarbild och ger därmed sämre förbränning och effekt. Det man gör då är att koppla in en vakuumslang (som tekniskt sett blir en tryckslang) mellan insuget och bränsletrycksregulatorn. Den kommer då, via ett membran, att öka upp bränsletrycket lika mycket som finns i insuget vid varje given stund. På så sätt kommer det relativa trycket som spridaren jobbar med vara det du ställt in regulatorn på, oavsett om det finns laddtryck eller ej.
Specifikationer:
Typ: Linjär 1:1
Kompatibelt med E85/Etanol: Ja
Justerområde: 2-4.8 Bar
Antal ingångar: 2 (den ena kan pluggas om man bara kör med en fuelrail)
Monteringsfäste: Ja, horisontellt eller vertikalt
Mätare: Ja, ingår (1/8 NPT)
Kopplingar: 3x AN6, 3x AN6 90°, 1st AN6 till slang, 7st AN6-MM, 1x Adapter AN6-Fuelrail