Bromsbelägg EBC DP32414C
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP32414C (Redstuff 3000 Series)
EBC Redstuff är en högpresterande keramisk bromsbeläggning som främst riktar sig till personbilar och sportiga sedans. Dessa belägg ger upp till 15 % förbättrad bromseffekt, har extremt låg dammbildning och är skonsamma mot bromsskivorna. De är särskilt populära för europeiska och asiatiska premium- och prestandabilar, där man önskar både bättre bromsprestanda och mindre damm.
Viktiga Egenskaper
- Förbättrad bromseffekt: Ca 15 % ökad bromsprestanda jämfört med originalbelägg.
- Extremt låg dammbildning: Upp till 60–90 % mindre damm än standardbelägg.
- Rotorvänlig design: Minimal skivslitage för lång livslängd och sänkt underhållskostnad.
- ECE R90‑godkända: Lagliga för vägbruk i Europa.
- Snabb inbromsning från kallt: Kraftigt bett direkt från start och ännu bättre vid uppvärmning.
- Högkvalitativ montering: Nucap NRS®‑hakar på bakplåten förhindrar att beläggen släpper.
- Avsett för personbilar: Ej rekommenderade för tyngre SUV:ar eller pickuper.
Varför Välja Redstuff?
1. Exceptionellt låg dammbildning: Redstuff reducerar bromsdamm märkbart jämfört med andra sportbelägg. Det lilla damm som uppstår är lätt att tvätta bort, då det inte innehåller stålfibrer som många andra belägg.
2. Aggressiv, pålitlig bromsverkan: Bromsprestandan är mycket god redan vid kall start och blir ännu bättre när beläggen blir varma. Oberoende tester visar att Redstuff kan minska stoppsträckan avsevärt.
Användningsområde
Redstuff passar bäst för snabb gatkörning och för den som vill ha en kombination av hög bromseffekt och låg dammbildning. De är perfekta för högpresterande europeiska och asiatiska personbilar, men inte avsedda för tyngre fordon som SUV:ar eller pickuper.
Sammanfattning
EBC DP32414C (Redstuff 3000 Series) är ett utmärkt val för dig som kör en sportig personbil och vill kombinera ökad bromskraft med minimalt underhåll och renare fälgar. Tack vare dess keramiska sammansättning och aramidfiberbas får du en aggressiv bromsverkan, mycket lite damm och lång livslängd på både belägg och skivor.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.