Bromsbelägg EBC DP41129R

1 010 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834182

Bromsbelägg EBC DP41129R

EBC Yellowstuff 4000 Series är en högpresterande bromsbeläggserie för dig som vill ha mer kraft och kortare stoppsträcka vid både vardagskörning och på bana. Beläggen är tillverkade i Storbritannien och utformade för att tåla höga temperaturer och intensiva inbromsningar utan att förlora prestanda.

Egenskaper och fördelar

  • 15 % ökad bromseffekt: Högre friktion jämfört med original, ger märkbar förbättring i bromsrespons.
  • Allroundanvändning: Passar allt från snabba gatbilar till tyngre SUV:ar och pickuper som kräver mer kraft.
  • Tyst och jämn bromsning: Slitsade, fasade kanter och shims för minimerat buller och jämn inbromsning.
  • Hög värmetålighet: Stabil bromsverkan även vid hårda och upprepade inbromsningar.
  • Kraftig initialbett: Levererar bra grepp redan från kall start och blir än bättre vid uppvärmning.
  • R90‑godkända: Helt lagliga för bruk på allmän väg i Europa.
  • Snabbare inkörning: Brake‑In™-beläggning ger snabb beddning och optimal prestanda tidigare.
  • Nucap NRS krok: Säkerställer stark vidhäftning mellan backplåt och belägg för maximal hållbarhet.

Kopparfri och hållbar

EBC har uppdaterat Yellowstuff till en kopparfri blandning som följer nya miljökrav och erbjuder ännu längre livslängd. Dock kräver detta nya recept en längre inkörningsperiod, vilket gör beläggen mindre lämpliga för omedelbar bankörning. För optimal prestanda på bana rekommenderar EBC i stället Bluestuff fram och bak, eftersom de har kortare inkörningstid och är redo för hårdare påfrestningar.

Sammanfattning

EBC Yellowstuff 4000 Series (DP41129R) ger en perfekt kombination av ökad bromskraft, hög värmetålighet och tyst gång för snabb gatkörning och lättare banpass. Med uppdaterad kopparfri formel, förbättrad hållbarhet och R90‑godkännande får du en pålitlig uppgradering för såväl vardagsbil som sportigare inslag. Vill du däremot köra hårt på bana direkt, kan Bluestuff vara ett bättre val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.