Bromsbelägg EBC DP41960R
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP41960R
EBC Yellowstuff 4000 Series Street and Track Brake Pad Set (DP41960R) är en högfriktionsbeläggning för dig som vill ha mer bett och kortare bromssträcka än original. Dessa bromsbelägg är tillverkade i Storbritannien och konstruerade för att fungera utmärkt både på gata och för lättare bandagar.
Viktiga egenskaper
- 15 % ökad bromseffekt – Den högfriktionsformulering som används ger märkbar förbättring av bromskraften.
- Perfekt för snabba gatbilar, SUV:ar och lätta lastbilar – En suverän uppgradering för förare som kräver mer respons.
- Tyst och smidig funktion – Beläggen är helt avfasade, slitsade och shimsade för minimal ljudnivå.
- Hög värmetålighet – Levererar pålitlig bromseffekt från kall start och klarar hård inbromsning utan att tappa bettet.
- Exceptionell pedalrespons – Ger följsam och progressiv inbromsning med tydlig återkoppling.
- Kortare inbromsningssträcka – Överträffar originalbelägg för säkrare och mer responsiv bromsning.
- Brake-In™-beläggning – Förkortar inkörningstiden och når optimal prestanda snabbare.
- R90-godkända – Lagliga att köra med på allmän väg i Europa.
- Rekommenderad för gata – Kan även användas för lättare bankörning, men vid intensiv banåkning är EBC Bluestuff ett bättre val.
- Nucap NRS Hooks – Säkerställer att belägget inte släpper från backplattan för maximal hållbarhet.
Användningsområde & fördelar
- Snabba gatbilar och polisbilar – Har redan bevisad pålitlighet i fordon som utsätts för hård och upprepad inbromsning.
- Hög värmeresistens – Klarar höga temperaturer utan att tappa bromskraft.
- Lång inkörning – Den senaste kopparfria formuleringen ger längre inkörningstid, men även bättre slitstyrka över tid.
Viktigt att tänka på
- Inkörning – Räkna med 100–200 km vanlig stadskörning innan bromsbeläggen når sin optimala prestanda.
- Banbruk – För förare som vill köra mycket bana rekommenderas EBC Bluestuff för snabbare inkörning och högre prestanda.
- Kopparfri formulering – Minskar miljöpåverkan och uppfyller nya miljölagstiftningar.
Sammanfattning
EBC DP41960R Yellowstuff är ett högeffektivt bromsbelägg som passar både vardagskörning och lättare bankörning. Du får snabbare inbromsningar, bättre bett och kortare stoppsträcka jämfört med original. Den kopparfria sammansättningen förlänger livslängden och är mer miljövänlig, men kräver lite längre inkörning. För dig som vill ha ännu högre prestanda på bana rekommenderar EBC att uppgradera till Bluestuff.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.