Bromsbelägg EBC DP42120R

1 245 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834194

Bromsbelägg EBC DP42120R (Yellowstuff 4000 Series Street & Track)

EBC Yellowstuff är en högpresterande bromsbeläggning speciellt framtagen för att erbjuda ökad bromskraft, bättre värmetålighet och pålitlig bromsverkan under krävande förhållanden. De passar både snabba personbilar, SUV:ar och pickuper, och är helt lagliga för användning på allmän väg enligt ECE R90.

Viktiga Egenskaper

  • 15 % ökad bromseffekt: Högfriktionsblandning som ger kortare stoppsträckor och mer responsiv pedal.
  • Tyst och smidig bromsning: Helshimmade, spårade och fasade kanter minimerar ljud och vibrationer.
  • Utmärkt kallbroms och fade‑motstånd: Levererar pålitlig bromsverkan från första pedaltryck och tål höga temperaturer.
  • Bättre pedalrespons: Ger en progressiv och kontrollerad inbromsning för sportigare körkänsla.
  • Brake‑In™ beläggyta: Snabbare inkörningstid för optimal bromsverkan.
  • R90‑godkända: Helt godkända för vanlig landsvägs- och stadskörning i Europa.
  • Nucap NRS®‑fäste: Hakar på bakplåten förhindrar beläggsläpp och säkerställer maximal hållbarhet.

Ny Kopparfri Sammansättning

EBC har uppdaterat Yellowstuff till en ny kopparfri formulering för att uppfylla miljökrav. Detta ger en ännu mer slitstark beläggning, men innebär också att inbromsningstiden för nya belägg kan vara något längre innan full prestanda uppnås.

Rekommendation för Banförhållanden

För dig som direkt vill köra bana med helt nya belägg rekommenderar EBC Bluestuff eftersom de har kortare inkörningstid. Om du däremot kör in dina Yellowstuff‑belägg ordentligt på gata (cirka 100–200 mil) kan de fungera bra för enklare track day‑körning.

Sammanfattning

EBC DP42120R (Yellowstuff) är ett utmärkt val för dig som söker högre bromsprestanda, bra kallgrepp och tillförlitlig funktion vid höga temperaturer. De är populära inom både gat- och polisfordon tack vare deras förmåga att hantera intensiv inbromsning och värme utan att kompromissa med livslängden. Vill du ta steget till bana är dock ordentlig inkörning eller ett byte till Bluestuff att föredra för bästa resultat.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.