Bromsbelägg EBC DP42223R

1 425 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834195

Bromsbelägg EBC DP42223R (Yellowstuff 4000 Series)

EBC Yellowstuff är en högpresterande bromsbeläggsserie framtagen för att ge en påtaglig uppgradering av bromseffekten på gatan, samt hantera intensiv värme och kraftiga inbromsningar. Denna kopparfria version uppfyller moderna miljökrav och erbjuder en ännu längre livslängd. Dock kräver den nya blandningen en längre inkörningsperiod, vilket kan göra den mindre optimal för direkt trackday‑bruk om beläggen är helt färska. För bästa resultat på bana rekommenderar EBC att man kör in beläggen på gatan eller överväger deras Bluestuff‑sortiment.

Viktiga egenskaper

  • 15 % ökad bromseffekt: Högfriktionsmaterial för kortare stoppsträcka
  • Tillverkade i Storbritannien: EBC:s populäraste sportbelägg med högt bett
  • Lämpliga för snabb landsvägskörning: Passar både personbilar, SUV:ar och lätta lastbilar
  • Tysta och mjuka inbromsningar: Spårade, fasade och shimsade för minimal ljudnivå
  • Prestanda från kallt: Utmärkt initialbett och bra fade‑motstånd vid högre temperaturer
  • Progressiv pedalrespons: Jämn bromskänsla och tydlig feedback
  • Brake‑In™-beläggning: Förkortar inkörningstiden och ger snabbare optimal bromseffekt
  • ECE R90‑godkända: Lagliga för vanlig gatkörning inom EU
  • Säker infästning: Nucap NRS‑hakar eliminerar risken för beläggsläpp

Fördelar och användning

Yellowstuff klarar av intensiv värme och upprepade hårda inbromsningar, vilket gör dem populära både hos förare av snabba gatbilar och inom polisens fordonsflotta. Den senaste formuleringen är mer slitstark, men kräver runt 100–200 mil på vanliga vägar för fullständig inkörning. Vill du ha snabbare inkörning och högsta möjliga prestanda på bana, kan EBC Bluestuff vara ett bättre val, särskilt om du planerar att köra med helt nya belägg direkt på banan.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.