Bromsbelägg EBC DP42377R

2 160 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834210

Bromsbelägg EBC DP42377R (Yellowstuff 4000 Series)

EBC:s Yellowstuff-serie är en högfriktionsblandning framtagen för att ge märkbart bättre bromsprestanda än originalbelägg. Med cirka 15 % ökad bromseffekt och god förmåga att hantera intensiv värmeutveckling är DP42377R idealiska för snabba gatbilar, tyngre fordon samt polisbilar och utryckningsfordon. Dessa belägg är dessutom R90‑godkända, vilket gör dem helt lagliga att använda på allmän väg i Europa.

Viktiga egenskaper

  • Hög friktion (15 % mer än OE): Kännbart kortare stoppsträcka och förbättrad bromskontroll
  • Helshimmade och fasade kanter: Ger tystare och smidigare inbromsning i alla förhållanden
  • Brake‑In™‑beläggning: Snabbare inkörningstid, men längre än tidigare formulering på grund av den nya kopparfria blandningen
  • Temperaturstabil: Pålitlig bromsverkan från kallt till höga temperaturer, upp till ca 450 °C
  • Kopparfri och miljövänlig: Uppfyller de senaste lagkraven och förlänger beläggens livslängd
  • Nucap NRS Hooks: Förhindrar delaminering och ökar säkerheten vid hård belastning
  • R90‑godkända: Helt lagliga för europeisk vägtrafik

Varför välja EBC Yellowstuff (DP42377R)?

Vill du ha en påtaglig uppgradering från originalbeläggen utan att göra avkall på komfort och tyst inbromsning är Yellowstuff ett givet val. De fungerar utmärkt i allt från snabb gatkörning till tyngre fordon som kräver extra bromskraft. För regelbunden bankörning eller kortare inkörningstid kan EBC:s Bluestuff vara ett bättre alternativ. Men för majoriteten av förare som vill kombinera kraftfull bromsning med daglig körbarhet och lång livslängd är DP42377R ett perfekt val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.