Bromsbelägg EBC DP42380R

2 405 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834213

Bromsbelägg EBC DP42380R (Yellowstuff 4000 Series)

EBC:s Yellowstuff‑serie är framtagen för dig som vill ta bromsprestandan till en ny nivå. Dessa högfriktionsbelägg ger cirka 15 % ökad bromskraft jämfört med original, vilket bidrar till kortare stoppsträckor och en sportigare körkänsla. DP42380R är dessutom R90‑godkända och helt lagliga för användning på allmän väg i Europa.

Viktiga egenskaper

  • Hög friktion: 15 % mer bromskraft än OE‑belägg
  • Tystare inbromsning: Helshimmade, slitsade och fasade kanter minimerar oljud och vibrationer
  • Brett temperaturområde: Pålitlig bromsverkan från kallt till höga temperaturer
  • Brake‑In™‑beläggning: Påskyndar inkörningen för snabbare optimal prestanda
  • Kopparfri formulering: Mer miljövänlig och längre livslängd
  • Nucap NRS Hooks: Förhindrar delaminering och ger säkert fäste mellan belägg och bakplatta
  • R90‑godkända: Lagliga att använda på offentlig väg i Europa

Varför välja EBC Yellowstuff (DP42380R)?

För snabb gatkörning och tyngre fordon som kräver mer bromskraft är Yellowstuff ett utmärkt val. De ger bättre bett än originalbelägg, klarar upprepad hård inbromsning och är uppskattade i allt från sportbilar till polisbilar. Den nya kopparfria blandningen kräver dock något längre inkörning, men för de flesta förare sker detta naturligt inom 100–200 mil i stadstrafik. För regelbunden bankörning eller snabbare inkörning rekommenderar EBC istället Bluestuff‑serien, som är mer lämpad för intensiv trackday‑användning.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.