Bromsbelägg EBC DP42396R

1 765 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834226

Bromsbelägg EBC DP42396R (Yellowstuff)

EBC Yellowstuff är ett högpresterande bromsbelägg som erbjuder exceptionell friktion och tydligt förbättrad bromskraft. Utvecklade i Storbritannien för att klara hårda inbromsningar och höga temperaturer, och har länge varit populära i såväl snabba gatbilar som polisfordon. Under 2021 uppdaterade EBC blandningen till kopparfritt utförande för att möta miljökrav, vilket även förlängde beläggens livslängd.

Viktiga egenskaper

  • 15 % ökad bromseffekt: Hög friktion ger kortare stoppsträcka och bättre kontroll.
  • R90-godkända: Lagliga för användning på allmän väg i Europa.
  • Stark kallbite: Bromsarna fungerar effektivt redan från första inbromsningen.
  • Fade-resistenta: Utmärkta vid upprepade hårda inbromsningar.
  • Tyst gång: Helspårade, fasade och försedda med shims för minskat oljud.
  • Brake-In™-beläggning: Ger snabb inkörning och optimal prestanda.
  • Nucap NRS Hooks: Förhindrar delaminering och ökar hållbarheten.

Förlängd inkörningsperiod med ny sammansättning

I och med den kopparfria formulan uppfyller Yellowstuff stränga miljökrav men kräver en något längre inkörningssträcka än tidigare. Vid normal stadskörning är beläggen vanligtvis fullt inkörda efter 100–200 km. Om du vill köra bankörning direkt med nya belägg rekommenderar EBC istället Bluestuff, som har kortare inkörningstid och lämpar sig bättre för intensiv bananvändning.

Sammanfattning

EBC Yellowstuff DP42396R är en utmärkt lösning för dig som önskar tydligt förbättrad bromsprestanda på gata, i tunga fordon eller snabba bilar – och samtidigt vill vara laglig på vanlig väg. Du får en kraftfull kallbite, stabil fade-resistans och lång livslängd för trygga och kontrollerade inbromsningar även vid aggressiv körning. En markant uppgradering jämfört med originalbeläggen.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.