Bromsbelägg EBC DP42402R
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP42402R
EBC Yellowstuff 4000 Series Street and Track Brake Pad Set (DP42402R) är ett högpresterande bromsbelägg som erbjuder exceptionell friktion och förbättrad bromskraft för fordon som kräver både säker körning i stadstrafik och kraftfull prestanda på bana.
Viktiga egenskaper
- 15 % ökad bromseffekt: Högfriktionssammansättning ger snabbare inbromsningar och kortare stoppsträcka.
- Premium UK‑tillverkning: EBC:s mest populära belägg med fokus på prestanda och kvalitet.
- Perfekt för snabba bilar, SUV:ar och lätta lastbilar: En märkbar uppgradering från originalbeläggen.
- Tyst och jämn bromsverkan: Helshim, spårade och fasade kanter för att minimera ljud och vibrationer.
- Pålitlig även vid höga temperaturer: Utmärkt kallgrepp och värmetålighet för konsekvent bromsförmåga.
- Progressiv pedalrespons: Ger föraren bättre känsla och kontroll under hårda inbromsningar.
- Brake‑In™‑beläggning: Snabbare inkörningstid för att uppnå optimal prestanda.
- R90‑godkända: Lagliga för användning på allmän väg i Europa.
- Nucap NRS Hooks: Motverkar delaminering av belägget för maximal säkerhet och hållbarhet.
Varför välja EBC Yellowstuff?
EBC Yellowstuff är ett mycket effektivt bromsbelägg, utvecklat för att tåla extrem värme och kraftiga inbromsningar. Belägget har under lång tid använts framgångsrikt i allt från snabba gatbilar till polisfordon och ger både stark initial bromskraft och hög motståndskraft mot fade.
År 2021 uppdaterades Yellowstuff till en kopparfri sammansättning för att möta nya miljökrav, vilket ger lång livslängd och bättre hållbarhet. Samtidigt kräver denna nya formula en något längre inkörningsperiod för att nå full prestanda. Under normal stadskörning tar det vanligtvis 100–200 km innan beläggen är fullt inkörda.
Tips för dig som kör bana
Även om Yellowstuff klarar lättare bankörning rekommenderar EBC att du väljer Bluestuff om du planerar regelbunden körning på bana, eftersom Bluestuff har kortare inkörningsperiod och är mer anpassad för intensiv track‑användning.
Sammanfattning
EBC DP42402R Yellowstuff är ett utmärkt val för dig som vill kombinera snabba inbromsningar i vardagen med banprestanda då och då. Du får en bevisat högre friktion, bättre värmetålighet och överlägsen bromskontroll jämfört med originalbelägg.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.