Bromsbelägg EBC DP42420R

1 115 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834248

Bromsbelägg EBC DP42420R

EBC Yellowstuff 4000 Series Street and Track Brake Pad Set (DP42420R) är ett högfriktionsbelägg som ger betydligt kortare bromssträcka och förbättrad kontroll, både vid sportig landsvägskörning och på bana. Dessa belägg har under lång tid varit EBC:s storsäljande prestandaprodukt och passar perfekt för dig som söker snabbare reaktion och högre värmetålighet än originalbeläggen.

Viktiga egenskaper

  • 15 % ökad bromseffekt – Ger avsevärt bättre inbromsningar än OE-belägg.
  • UK-tillverkade prestandabelägg – EBC:s populäraste högfriktionsbelägg för kraftfull bromsning.
  • Fungerar för snabb gatkörning, SUV och lättare lastfordon – Perfekt för dig som vill ha ett tydligt steg upp i bromsprestanda.
  • Tystare och mjukare gång – Fullt shimmade, spårade och fasade kanter minimerar oljud.
  • Kallstartsprestanda och hög värmetålighet – Stabil bromsverkan från låg temperatur upp till extrema nivåer.
  • Progressiv pedalrespons – Ger jämnare och mer kontrollerade inbromsningar.
  • Brake-In™-beläggning – Snabbar upp inbromsningsprocessen för optimal prestanda.
  • R90-godkända – Lagliga för vanlig vägkörning inom EU.
  • Bästa val för trackdag? – Önskas kortare inkörningstid och bättre trackprestanda rekommenderas EBC Bluestuff.
  • Nucap NRS Hooks – Patenterad teknik som förhindrar att beläggen lossnar från bakplattan.

Varför välja EBC Yellowstuff?

Yellowstuff är ett högeffektivt bromsbelägg utvecklat för att hantera intensiv värme och hårda inbromsningar. Det är välbeprövat på såväl snabba gatbilar som polisbilar. Under 2021 uppgraderade EBC blandningen till kopparfri för att möta miljökrav och förlänga beläggens livslängd. Den nya blandningen är dock lite krävande vid inkörning, vilket gör att beläggen inte alltid passar bäst för banbruk direkt. Vid normal stadskörning sker inkörning automatiskt inom 100–200 mil.

Tips för banåkning

För dig som vill köra bana med nya belägg och få ut maximal bromskraft snabbt, rekommenderar EBC att du överväger EBC Bluestuff som främre och bakre belägg. Bluestuff har en kortare inkörningsperiod och är därför mer lämpade för tävlingsliknande förhållanden.

Sammanfattning

EBC DP42420R Yellowstuff är ett mångsidigt och prestandainriktat bromsbelägg för dig som vill förbättra bromsverkan på gata, men ändå ha möjlighet till tyngre inbromsningar under sportig körning eller trackdays. Med stark initial bett, hög värmetålighet och R90-godkännande är det ett utmärkt val för dig som vill ha kraftfullare bromsar i vardagen, men som samtidigt vill kunna ta bilen till en ny nivå på banan.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.