Bromsbelägg EBC DP42426R
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP42426R (Yellowstuff 4000 Series)
EBC Yellowstuff är ett högfriktions-bromsbelägg framtaget för att ge kraftigt förbättrad bromseffekt i såväl personbilar, SUV:ar som lätta transportfordon. Beläggen tål höga temperaturer och upprepade hårda inbromsningar, vilket gör dem till ett populärt val för dig som söker en märkbar uppgradering från original.
Viktiga Egenskaper
- 15 % ökad bromseffekt: Den högfriktions-blandning som EBC använder ger kortare stoppsträcka jämfört med OE-belägg.
- UK-tillverkat prestandabelägg: Yellowstuff är EBC:s bästsäljande högfriktions-belägg och tillverkas i Storbritannien.
- Tyst och jämn bromsverkan: Fullt slitsade, fasade kanter och shims minskar oljud och vibrationer.
- Fungerar från kallstart: Stark initial bromsverkan även när beläggen är kalla, plus god fade-resistens vid hög värme.
- Progressiv pedalrespons: Jämn och kontrollerad inbromsning med utmärkt känsla i pedalen.
- Kortare inbromsningstid: Överträffar originalbelägg för säkrare och mer responsiv körning.
- Brake-In™-skikt: En speciell yta som förkortar inkörningstiden och snabbt ger effektiv bromsning.
- R90-godkända: Lagliga för användning på allmän väg inom EU.
- Nucap NRS Hooks: Förstärkt infästning mellan backplate och friktionsmaterial för maximal hållbarhet.
Rekommendationer & Överväganden
Efter EBC:s uppdatering till en kopparfri blandning för miljöns skull har Yellowstuff blivit ännu mer slitstarka. Det kräver dock en något längre inkörningsperiod, ofta 100–200 mil vid vanlig gatkörning. Om du planerar intensiv bandag med helt nya belägg rekommenderar EBC istället Bluestuff, tack vare dess kortare inkörningstid och bättre prestanda för just bana.
Har du redan hunnit köra in Yellowstuff på gatan kan de ändå fungera bra för enstaka bandagar. Men vill du ha bästa möjliga prestanda direkt på bana är Bluestuff ett bättre val för både fram och bak.
Sammanfattning
Bromsbelägg EBC DP42426R (Yellowstuff 4000 Series) erbjuder en markant förbättring av bromseffekten jämfört med originalbelägg. De är R90-godkända, har en utmärkt kallstartsförmåga och tål upprepade hårda inbromsningar utan fade. Perfekta för den som vill kombinera vardaglig körning med högpresterande egenskaper, särskilt i tyngre eller snabbare fordon. Vill du köra mycket bana rekommenderas att titta på Bluestuff för kortare inkörningsperiod och bättre uthållighet under extrem belastning.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.