Bromsbelägg EBC DP42431R

1 160 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834257

Bromsbelägg EBC DP42431R

EBC Yellowstuff 4000 Series Street and Track Brake Pad Set (DP42431R) är högpresterande bromsbelägg för dig som söker extra kraftfull bromsverkan och samtidigt vill ha en produkt som fungerar på både gata och bana.

Nyckelfunktioner

  • 15 % ökad bromseffekt: Högfriktionsblandning som ger kortare stoppsträckor.
  • Brittisk tillverkning: EBC:s mest sålda belägg för maximal prestanda och kvalitet.
  • Perfekt för snabb vägkörning: Utmärkt för personbilar, SUV:ar och lätta lastbilar.
  • Tyst och behaglig gång: Slitsade, fasade och helshimade för att minimera ljud.
  • Fungerar från kallt till varmt: Stabil bromsverkan även vid höga temperaturer.
  • Progressiv pedalrespons: Ger en mjuk och kontrollerad inbromsning med tydlig feedback.
  • R90-godkända för vägbruk i Europa: Lagliga att använda på allmän väg (där detta krävs).
  • Brake-In™-coating: Förkortar inkörningsperioden och ger snabbare optimal prestanda.
  • Rekommenderade för fast road: Klarar även lättare bankörning, men se nedan för tips.

Kopparfri blandning – vad innebär det?

År 2021 uppdaterade EBC sin populära Yellowstuff-serie till en kopparfri formula för att möta nya miljökrav. Detta ger förbättrad hållbarhet och lägre miljöpåverkan men innebär också en något längre inkörningsperiod.

Inkörning och användning på bana

  • Längre bedding-in: Räkna med 100–200 mil av normal gatkörning innan beläggen når optimal prestanda.
  • Trackday-bruk: Vill du köra bana med helt färska belägg kan inkörningen ta längre tid, vilket kan påverka bromsprestandan i början.
  • Alternativ för renodlad bankörning: Överväg EBC Bluestuff om du söker kortare inkörning och ännu bättre värmetålighet.

Sammanfattning

EBC DP42431R Yellowstuff är utmärkta bromsbelägg för dig som vill ha mer kraft, bättre tålighet mot värme och en lösning som fungerar för såväl vardagskörning som aktiv körning på bana. De är R90-godkända för vägbruk i Europa och erbjuder en märkbart kortare stoppsträcka än originalbelägg. Om du planerar fler trackdays kan dock EBC Bluestuff vara ett ännu bättre val, tack vare snabbare inkörning och högre prestanda på bana.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.