Bromsbelägg EBC DP42446R
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP42446R
EBC Yellowstuff Brake Pad 4000 Series Sport Set (DP42446R) är en högpresterande bromsbeläggning utvecklad för dig som vill ha effektiv bromskraft både vid sportig landsvägskörning och lättare bandagar. Tack vare sin unika friktionsblandning erbjuder Yellowstuff en kraftig initial bromsverkan, vilket ger kortare stoppsträcka och förbättrad kontroll.
Viktiga egenskaper
- 15 % ökad bromseffekt – Höghaltig friktion som ger snabbare inbromsning och bättre respons.
- UK-tillverkad kvalitet – EBC:s bäst säljande performance-belägg, framtagna för att klara krävande förhållanden.
- Allround för snabb landsväg och lättare bankörning – Perfekt för förare som vill uppgradera bromskraften utan att kompromissa på gatan.
- Tyst och följsam – Fullt slitsade och fasade kanter samt shim för att minimera oljud.
- Hög värmetålighet – Stabil bromsverkan även vid hård inbromsning och höga temperaturer.
- Förbättrad pedalrespons – Progressiv känsla för mjuka men bestämda inbromsningar.
- Kortare inkörningstid – Brake-In™-beläggning hjälper beläggen att snabbt anpassa sig till skivan.
- R90-godkända – Lagliga för allmän väg i Europa.
- Nucap NRS Hooks – Säkerställer att beläggmaterialet inte släpper från backplattan.
Att tänka på
- Inbromsning & inkörning – Den nya kopparfria sammansättningen kräver något längre inkörningstid. Normalt sker detta automatiskt efter 100–200 km i stadstrafik.
- Inte idealiskt för hård banracing – Vid mer intensiv bananvändning rekommenderar EBC istället Bluestuff, som har kortare inkörningstid och tål ännu hårdare belastning.
- Hög värmeresistens – Klarar intensiv körning men bör inte jämföras med fullfjädrade tävlingsbelägg.
Sammanfattning
EBC DP42446R Yellowstuff är utmärkta för dig som söker en tydlig uppgradering från originalbelägg, med extra bett och kortare stoppsträcka. De är godkända för vägbruk enligt R90, men lämpar sig även för lite sportigare körning och enklare bankörning. Vill du ha en ännu vassare beläggning för frekventa bandagar kan du överväga EBC Bluestuff, som har kortare inkörningstid och är mer anpassad för intensiv banracing.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.