Bromsbelägg EBC DP42456R

1 085 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834278

Bromsbelägg EBC DP42456R

EBC Yellowstuff Brake Pad 4000 Series Sport Set (DP42456R) är högpresterande bromsbelägg som ger ett märkbart lyft i bromskraften. De är särskilt framtagna för dig som vill uppgradera bromsarna på en snabb gatbil, SUV eller lätt lastbil.

Viktiga egenskaper

  • 15 % ökad bromseffekt – Högfriktionsblandningen ger bättre stoppkraft jämfört med original.
  • UK-tillverkade – EBC:s mest sålda högfriktionsbelägg, kända för sin kvalitet och prestanda.
  • Perfekt för snabba gatu- och SUV-bilar – Utformade för förare som vill ha en märkbar uppgradering av bromsarna.
  • Tyst och smidig bromsning – Fullt shimmade, slitsade och fasade kanter för minimal ljudnivå.
  • Utmärkt kallgrepp och fade-resistens – Fungerar från låg temperatur och tål upprepad hård inbromsning.
  • Fantastisk pedalrespons – Progressiv bromskänsla för smidiga och kontrollerade inbromsningar.
  • Kortare stoppsträcka – Överträffar OE-belägg för säkrare och mer responsiv körning.
  • Broms-In™-beläggning – Snabbare inkörningstid för optimal prestanda.
  • R90-godkända – Lagliga för gatbruk i Europa.
  • Rekommendation för bankörning – Överväg Bluestuff för kortare inkörningsperiod om du kör mycket bana.
  • Nucap NRS Hooks – Säkerställer maximal hållbarhet och eliminerar risken för att beläggen släpper.

Varför välja Yellowstuff?

EBC Yellowstuff har länge varit en favorit bland både polisbilar och snabba gatbilar tack vare sin höga friktion och värmetålighet. 2021 uppdaterades beläggen till en kopparfri blandning för att uppfylla nya miljökrav, vilket ger längre livslängd men också kräver längre inkörning. Under normal stadskörning sköts detta automatiskt på 100–200 mil. Ska du direkt ut på bana rekommenderar EBC att du i stället väljer Bluestuff för kortare inkörning.

Sammanfattning

EBC DP42456R (Yellowstuff) är ett utmärkt val för förare som vill ha högre bromskraft och pålitlig prestanda i allt från daglig körning till snabba landsvägsturer. De fungerar bra från kallstart, är godkända för gatbruk och erbjuder en märkbar uppgradering i förhållande till standardbelägg. För ännu snabbare inkörning och mer aggressiv användning på bana kan EBC Bluestuff vara ett bättre alternativ.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.