Bromsbelägg EBC DP42500R

1 380 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834303

Bromsbelägg EBC DP42500R

EBC YellowStuff Fast Road & Track Day Brake Pads (DP42500R) är ett utmärkt val för dig som vill ha kraftigt förbättrad bromsverkan i såväl snabb gatkörning som vid lättare bankörning. Dessa belägg är R90-godkända i Europa och kan därmed användas lagligt på allmän väg.

Viktiga egenskaper

  • 15 % ökad bromseffekt: Högfriktionsformulan ger kortare stoppsträcka och förbättrad respons.
  • Tillverkade i Storbritannien: EBC:s mest sålda högfriktionsbelägg, framtagna för maximal prestanda.
  • Tysta och jämna: Beläggen är helshimade, spårade och fasade för minimal ljudnivå och jämn bromsverkan.
  • Kalla till varma: Bra grepp direkt från kallt läge och god värmetålighet vid hård inbromsning.
  • Perfekt för snabb gatkörning: Ger tydlig pedalrespons och progressiv bromskraft för säker körning.
  • Snabbare inkörning: Med EBC:s Brake-In™-beläggning når du optimal bromsverkan fortare.
  • Gatlaglig: R90-godkända för användning på allmän väg i Europa.
  • Säkert fäste: Nucap NRS-krokar på baksidan förhindrar att belägget lossnar från backplattan.

Varför välja Yellowstuff?

EBC Yellowstuff har länge varit förstahandsvalet för både polisbilar och entusiastfordon, tack vare en hög värmetålighet och ett effektivt bett. Sedan 2021 är beläggen uppdaterade med kopparfri formula för att möta miljökrav, vilket även ökar livslängden.

Den nya formulan medför dock en längre inkörningsperiod, vilket gör dem något mindre lämpade för direkt banbruk utan förberedelse. För renodlad bankörning eller om du vill köra med korta inkörningstider, rekommenderar EBC att du istället överväger Bluestuff-belägg.

Rekommendationer för användning

  • Inbromsning och inkörning: På gata sker inkörningen normalt inom 100–200 km blandad körning.
  • Bankörning: Om du ska köra hårt på bana kan Bluestuff vara bättre tack vare snabbare inkörning och mer optimal prestanda under extrem påfrestning.
  • Vätskekontroll: Se till att du har fräsch bromsvätska av hög kvalitet för att utnyttja beläggens fulla potential.

EBC DP42500R Yellowstuff ger dig alltså en avsevärd uppgradering från originalbelägg, med mycket god kallprestanda, utmärkt värmetålighet och en stark initial bromskraft för trygg och effektiv körning i högre hastigheter eller tyngre fordon.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.