Bromsbelägg EBC DP42522R

2 610 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834319

Bromsbelägg EBC DP42522R

EBC Yellowstuff Brake Pad 4000 Series Sport Set (DP42522R) är ett högfriktions-bromsbelägg utvecklat för dig som vill ha extra bett i bromsarna vid både vardagskörning och mer inspirerad körning. Tack vare dess unika sammansättning tål dessa belägg höga temperaturer och tuffa förhållanden utan att tappa bromskraft.

Viktiga egenskaper

  • 15% ökad bromseffekt: Den högfriktions-formulan ger förbättrad bromskraft och kortare stoppsträcka.
  • Bästsäljande prestandabelägg: EBC Yellowstuff är känt för sin starka bromsförmåga och tillförlitlighet.
  • Mångsidig användning: Idealisk för snabba gatbilar, SUV:ar och även tunga fordon som behöver extra bromskraft.
  • Minimal bullernivå: Fullt shimmade, spårade och fasade kanter för tystare och mjukare bromsverkan.
  • Utmärkt kallprestanda: Hög bromseffekt från första pedaltryck, även utan uppvärmning.
  • God värmetålighet: Bibehåller prestanda även vid hårda inbromsningar och höga temperaturer.
  • R90-godkända: Lagliga för användning på allmän väg inom Europa.
  • Broms-in™-beläggning: Påskyndar inkörningstiden och ger optimal prestanda snabbare.
  • Nucap NRS Hooks: Förhindrar att beläggen släpper från bakplåten och maximerar hållbarheten.

Varför välja Yellowstuff?

EBC Yellowstuff är kända för sin förmåga att hantera intensiv värme och upprepade hårda inbromsningar. De används framgångsrikt på allt från sportiga gatbilar till polisfordon. År 2021 uppdaterades sammansättningen till en kopparfri formula, vilket uppfyller nya miljökrav och ökar beläggens livslängd.

Den nya formulan kräver dock en något längre inkörningsprocess, vilket gör att de inte är det bästa valet för bana direkt ur kartong. På gata sker inkörningen naturligt inom cirka 100–200 mil. För förare som vill köra bana med nya belägg rekommenderar EBC i stället EBC Bluestuff för en kortare inkörningsperiod och mer direkt prestanda.

Sammanfattning

EBC DP42522R Yellowstuff är ett bromsbelägg för dig som vill kombinera vardagskörning med sportig körning. Med sin höga friktion, starka kallprestanda och robusta konstruktion levererar de pålitlig bromskraft i både stadstrafik och på snabba landsvägar. Om du är ute efter maximalt grepp och korta stoppsträckor, samtidigt som du bibehåller en rimlig inkörningstid för gatbruk, är dessa belägg ett utmärkt val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.