Bromsbelägg EBC DP51414NDX

2 270 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834381

Bromsbelägg EBC DP51414NDX (Bluestuff 5000 Series)

EBC Bluestuff är ett högpresterande bromsbelägg som kombinerar effektivitet för både snabb gatkörning och trackdays. DP51414NDX erbjuder en stabil friktion på 0,52 μ upp till cirka 550 °C och har dessutom upp till 30 % längre livslängd än EBC:s Yellowstuff. Detta gör Bluestuff till en populär favorit bland trackday‑entusiaster och även i tävlingsserier som BMW 318i Cup runtom i Europa.

Viktiga egenskaper

  • 0,52 μ stabil friktion: Ger kraftfull inbromsning och god bromsrespons
  • Förlängd livslängd: Ca 30 % mer än Yellowstuff, trots liknande prestandanivå
  • Copper free: Uppfyller nya miljökrav
  • Skonsam mot skivor: Aramidfiberbas som minskar rotorslitage
  • Fungerar från kallt: Stark initial bite även vid låg temperatur
  • Passar: Allt från gatbilar och SUV:ar till lättare tävlingsbilar
  • Behöver inkörning: Följ EBC:s rekommendationer för bästa resultat, särskilt inför bankörning

Varför välja EBC Bluestuff (DP51414NDX)?

Med Bluestuff får du ett pålitligt bromsbelägg som ger kraftfull inbromsning och lång livslängd, vilket gör det utmärkt för dig som växlar mellan daglig körning och bankörning. Beläggen är skonsamma mot bromsskivorna och uppfyller moderna miljökrav genom att vara kopparfria. För dig som vill ha ett högpresterande, mångsidigt bromsbelägg är DP51414NDX ett av de mest prisvärda alternativen på marknaden.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.