Bromsbelägg EBC DP51511NDX

1 730 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834386

Bromsbelägg EBC DP51511NDX (Bluestuff NDX Trackday)

EBC Bluestuff DP51511NDX är ett högpresterande bromsbelägg för bankörning och trackdays. Med en friktionskoefficient på cirka 0,52 Mu levererar det enastående bromskraft över ett brett temperaturspann. Belägget är dessutom R90-godkänt för vissa applikationer, vilket gör det möjligt att använda på allmän väg i de fall det är godkänt. Trots detta är Bluestuff NDX i första hand utvecklat för bana och aggressiv gatkörning, och ger en snabb inbäddning med relativt lång livslängd.

Viktiga Egenskaper

  • Friktionskoefficient 0,52 Mu: Stabil bromskraft i ett brett temperaturområde.
  • Snabb inbäddning: Specialbelagd yta förkortar inbäddningstiden.
  • Aramidbaserad sammansättning: Ger lång livslängd och skonsam påverkan på skivorna.
  • R90-godkänd för vissa fordon: Kan vara laglig på allmän väg beroende på applikation, kontrollera din bils kompatibilitet.
  • Perfekt för trackdays: Utmärkt för hård bankörning tack vare hög värmetålighet.

Att Tänka På

  • Skivornas skick: Ojämna eller slitna skivor kan förlänga inbäddningstiden och försämra prestanda.
  • Livslängd på bana: Rekommenderas att inspektera beläggen var 30:e varv och byta vid 3 mm kvar för att undvika fade.
  • Livslängd på gata: Under normal gatkörning kan man räkna med 20 000 km eller mer, beroende på körstil.
  • Bromskylning: Överväg extra kylkanaler eller luftstyrning för att hantera värmeutveckling vid hård ban- eller trackdaykörning.
  • Gatukörning i Europa: Kontrollera om R90-godkännande gäller för din bilmodell innan användning på allmän väg.

Sammanfattning

EBC Bluestuff NDX DP51511NDX erbjuder en perfekt balans för förare som vill köra hårt på bana men ändå behålla acceptabel prestanda på gatan (i de fall R90-godkännande finns). Belägget ger snabb inbäddning, hög bromseffekt och relativt lång livslängd, vilket gör det till ett utmärkt val för trackdays, klubbträffar och tävlingsliknande körning. Se dock till att skivor och bromssystem i övrigt är i gott skick för bästa resultat.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.