Bromsbelägg EBC DP51867NDX

2 340 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834395

Bromsbelägg EBC DP51867NDX

EBC Bluestuff NDX Trackday Brake Pad Set (DP51867NDX) är en högpresterande bromsbeläggsats framtagen för både trackdays och intensiv körning på gata. Dessa belägg erbjuder ett stabilt friktionsvärde på 0,52 Mu och är godkända enligt R90 för de flesta applikationer, vilket innebär att de kan användas lagligt på allmän väg i Europa – dock inte på alla bilmodeller. Kontrollera därför godkännandet innan användning.

Viktiga egenskaper

  • R90-godkända för de flesta fordon: Lagliga för användning på allmän väg (ej alla modeller)
  • Hög friktion (0,52 Mu): Stabil bromskraft genom hela temperaturspannet
  • Snabb inkörning: Beläggen är designade för att snabbt uppnå optimal verkan
  • Medellång livslängd: Passar perfekt för både trackdays och aggressiv gatkörning
  • Beprövad i racing: Används framgångsrikt i BMW Cup-serien och andra tävlingssammanhang

Inkörning

För att minimera inkörningstiden och maximera beläggens prestanda är det viktigt att bromsskivorna är i gott skick:

  • Plan yta: Ojämlikheter, spår eller ojämnheter kan förlänga inkörningsprocessen avsevärt
  • Högkvalitativ svarvning: EBC rekommenderar användning av ON-CAR-svarv från Pro-Cut för bästa resultat vid behov av ytbehandling

Livslängd och skötsel

  • Bana/Trackdays: Kontrollera beläggtjockleken ungefär var 30:e varv. Byt beläggen när friktionsmaterialet når 3 mm för att undvika bromsfading.
  • Vägbruk: Förvänta dig en betydligt längre livslängd – ofta upp till 2000 mil eller mer vid normal körning.

Kylning och bromsarnas helhet

Att endast montera racingbelägg gör inte automatiskt bilens bromssystem redo för bankörning. Vid hård och upprepad inbromsning kan extra kylkanaler behövas för att motverka överhettning och förlänga både beläggens och skivornas livslängd.

Passar även som gatbelägg?

EBC Bluestuff NDX är i grunden en tävling/användning på bana-produkt, men har god prestanda även vid kallstart och är R90-godkänd för många bilmodeller. Vissa fordon är dock ej täckta av detta godkännande, så kontrollera alltid innan körning på allmän väg.

Fördelar för lättare fordon

För lättare bilar eller bilar med fördelad bromsbalans kan man ibland välja en ”B-version” bak med lägre friktion. Detta kan ge bättre kontroll och optimerad balans mellan fram- och bakaxel.

EBC DP51867NDX Bluestuff NDX är ett perfekt val för dig som vill ha tillförlitlig och kraftfull bromsverkan på bana, men ändå behöver körbarhet till och från evenemanget. Med sin beprövade teknik i racingserier och sin R90-godkända design är detta ett utmärkt alternativ för bankörningsentusiasten som ställer höga krav på bromssystemet.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.