Bromsbelägg EBC DP52008NDX

1 750 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834403

Bromsbelägg EBC DP52008NDX (Bluestuff NDX Trackday)

EBC Bluestuff NDX är en högpresterande 0,52 Mu racing-/trackdaybeläggning som dessutom är R90-godkänd för de flesta applikationer. Den är avsedd för förare som vill ha ett pålitligt och snabbinkört belägg för bankörning och tävling, men fungerar även på gatan (under förutsättning att det är lagligt i din region).

Viktiga egenskaper

  • Snabb inbromsningsförmåga: Beläggen har kort inkörningstid och ger direkt bra bett.
  • Hög friktionsnivå (0,52 Mu): Utmärkt bromskraft över ett brett temperaturområde.
  • Medium-plus livslängd: Längre hållbarhet jämfört med många andra trackday-belägg.
  • R90-godkända för många fordon: Kan användas på allmän väg om din bilmodell omfattas av godkännandet.
  • Minskad skivslitage: Sammansättningen är skonsam mot bromsskivor.

Att tänka på vid installation

  • Skivornas skick: Ojämna eller slitna skivor ökar inkörningstiden och kan försämra bromsverkan.
  • Kylning och luftflöde: Vid intensiv bankörning kan extra kylkanaler krävas för att hålla temperaturerna i schack.
  • Beläggens livslängd: Vid hård trackday-körning rekommenderas regelbunden kontroll (ca var 30:e varv). Byt belägg när friktionsmaterialet är nere på 3 mm.
  • ECE R90: Vissa fordon har inte fullständigt godkännande. Kontrollera alltid innan du använder Bluestuff på allmän väg.

Varför välja Bluestuff NDX?

DP52008NDX erbjuder en balanserad kombination av snabb inkörning, hög friktion och god hållbarhet. Belägget är särskilt omtyckt i racingserier som BMW Cup tack vare sin förutsägbara bromsrespons och stabila bett vid höga temperaturer. För lättare bilar eller för optimal balans kan du köra en aningen lägre friktion bak (Bluestuff B-version) i kombination med NDX fram.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.