Bromsbelägg EBC DP52064NDX

3 870 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834409

Bromsbelägg EBC DP52064NDX (Bluestuff NDX Trackday)

EBC Bluestuff NDX är ett högpresterande bromsbelägg för trackday och sportig körning, framtaget för att ge dig kortare stoppsträckor, stabil bromskänsla och lång livslängd. Med en friktionskoefficient på 0,52 (μ) erbjuder Bluestuff NDX mycket god bromseffekt direkt från kallt läge och behåller prestandan vid höga temperaturer. Beläggen är dessutom ECE R90-godkända för de flesta bilmodeller, vilket i många fall tillåter laglig användning på allmän väg (kontrollera dock godkännandet för just din bil).

Viktiga egenskaper

  • Avancerad friktionssammansättning: Stabil bromsverkan på 0,52 μ upp till höga temperaturer.
  • Snabb inkörning: Särskild yta som hjälper beläggen att nå optimal bromseffekt på kortare tid.
  • Hög värmetålighet: Klarar hård trackday-körning utan att tappa bromsverkan (fade).
  • ECE R90 (delvis godkända): Kan vara lagliga på väg för vissa fordon. Kontrollera om just din bil är godkänd.
  • Slitstark konstruktion: Längre livslängd än enklare sportbelägg, vilket minskar behovet av täta byten.

Skivornas skick

För att beläggen ska prestera optimalt är det viktigt att bromsskivorna är i gott skick, utan spår eller ojämnheter. Slitna eller räfflade skivor förlänger inkörningstiden avsevärt och kan försämra bromsprestandan.

Livslängd

  • Trackday: Inspektera beläggen var 30:e varv och byt när beläggen når 3 mm friktionsmaterial för att undvika fade.
  • Vägkörning: Under normal, men ändå aktiv körning, kan du förvänta dig upp till 20 000 km eller mer.

Kylning & ok-drag

Att bara montera racingbelägg garanterar inte att bilens bromssystem är redo för bankörning. Ytterligare åtgärder, såsom kylkanaler, kan krävas för att hålla temperaturerna nere och undvika överhettning av både belägg och skivor.

Användning som enbart gatbelägg

I Europa kräver lagstiftningen ECE R90-godkännande för att bromsbelägg ska vara lagliga på allmän väg. EBC Bluestuff NDX är R90-godkända för många bilmodeller, men inte alla. Kontrollera därför alltid godkännandestatus innan du använder dem på allmän väg.

Sammanfattning

EBC DP52064NDX (Bluestuff NDX) är ett utmärkt val för dig som vill ha ett slitstarkt och högpresterande bromsbelägg för trackdays och sportig körning. Med snabb inkörning, stabil friktion och lång livslängd passar de både för entusiastiska förare på gata (där R90-godkännande medger) och för seriös bankörning. För optimal balans på lättare bilar kan du även kombinera B-version bak med NDX fram, vilket ger bättre kontroll och jämnare bromsbalans.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.