Bromsbelägg EBC DP52111NDX

2 785 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834413

Bromsbelägg EBC DP52111NDX (Bluestuff NDX Trackday)

EBC Bluestuff NDX (DP52111NDX) är ett högpresterande bromsbelägg som är framtaget för både bana och sportig gatkörning. Belägget erbjuder stark initial bromskraft (bite), god hållbarhet och ett stabilt friktionsvärde på upp till 0,52 μ. Med snabb inbromsning och relativt enkel inbäddning är det en populär lösning för trackdays och tävlingssammanhang, samtidigt som det är godkänt för vägbruk i de flesta fall (ECE R90 för flertalet applikationer).

Viktiga Egenskaper

  • Högfriktionsmaterial: Stabil friktion (0,52 μ) upp till höga temperaturer, idealiskt för både hård bankörning och aktiv landsvägskörning.
  • Snabb inbäddning: Ny sammansättning ger snabbare inbäddningstid, vilket innebär effektiv bromskraft tidigare.
  • ECE R90-godkända för många fordon: I de flesta applikationer är Bluestuff NDX lagligt för gatbruk i Europa. Kontrollera dock godkännandet för just din bilmodell.
  • Längre livslängd: Jämfört med enklare belägg i samma kategori har Bluestuff generellt en medium-plus livslängd, vilket gör dem ekonomiskt fördelaktiga för trackdays.
  • Fungerar från kallt: Bra grepp även utan uppvärmning, vilket är fördelaktigt vid exempelvis sprintlopp och bankörning där man snabbt behöver full bromseffekt.
  • Förbättrad kontroll: Passar särskilt bra i kombination med en aningen lägre friktionsnivå bak (Bluestuff B-version) för att optimera bromsbalansen i lättare bilar eller vid höga effektuttag.

Att Tänka På

  • Skick på bromsskivor: Ojämna eller slitna skivor ökar inbäddningstiden och försämrar prestandan. Överväg att svarva eller byta skivor för bästa resultat.
  • Ökat slitage vid extrem körning: Vid bankörning bör man kontrollera beläggen ungefär var 30:e varv och byta när det är 3 mm material kvar.
  • Kylning och drag: Bankörning kräver ibland extra kylning för att hålla värmen under kontroll och undvika överhettning.
  • R90-homologering: Kontrollera godkännande för just din bil innan du använder Bluestuff NDX på allmän väg.

Sammanfattning

EBC Bluestuff NDX (DP52111NDX) är ett högpresterande bromsbelägg avsett för förare som vill ha en pålitlig kombination av stark initial bromskraft och förhållandevis lång livslängd. Den snabba inbäddningen och R90-godkännandet (för de flesta fordon) gör att du kan köra både till och från banan, under förutsättning att lokala regler tillåter det. För lättare bilar eller för att uppnå optimal balans kan man kombinera Bluestuff B-version bak med NDX fram. Välj Bluestuff NDX för att få en kompromisslös trackday-upplevelse med bra bett från start, stabil friktion och tillräcklig hållbarhet för återkommande körpass.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.