Bromsbelägg EBC DP52161NDX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP52161NDX (Bluestuff NDX Trackday)
Dessa högpresterande bromsbelägg från EBC är designade för både bana och aggressiv gatkörning. Med en 0,52 Mu-beläggning och snabba inkörningstider (bed-in) erbjuder de stark bromskraft, stabil temperaturhantering och bra slitstyrka. Bromsbeläggen har dessutom bevisat sin tillförlitlighet inom tävlingssammanhang, bland annat i BMW Cup-serien.
Viktiga egenskaper
- Kompatibilitet: DP52161NDX (Bluestuff NDX)
- Användningsområde: Både trackday och aggressiv gatkörning
- Friction: 0,52 Mu, vilket ger kraftfull inbromsning
- Snabb inkörning (bed-in): Reducerar tiden innan beläggen presterar optimalt
- Lång livslängd: Medium-plus slitstyrka, särskilt för racingbruk
- Godkännande: R90-godkänd för de flesta applikationer (kontrollera dock alltid fordonsspecifik R90-status)
Specifikationer
- Vikt: 1,32 kg
- Monteringsposition: Bak
- Mått (Pad A): 131,30 x 58,10 x 16,40 mm
- Delnummer: DP52161NDX
Roter & underhåll
För att få ut maximal prestanda från dessa belägg är det viktigt att se till att bromsskivorna är i gott skick. Ojämna, spåriga eller räfflade skivor kan förlänga inkörningstiden avsevärt, både på gata och bana. EBC rekommenderar i vissa fall en lättare svarvning av skivorna med en ON-CAR-lathe för bästa resultat.
Inspektion & livslängd
- Bana: Inspektera beläggen var 30:e varv. Byt ut när det återstår ca 3 mm friktionsmaterial för att undvika överhettning och fade.
- Gata: Under normal eller något aggressiv körning kan du förvänta dig 20 000+ km livslängd.
Kylning & bromssystem
Att montera ett renodlat tävlingsbelägg innebär inte automatiskt att hela bromssystemet klarar racingförhållanden. Extra kylkanaler kan krävas för att hålla temperaturerna i schack och förlänga både beläggens och skivornas livslängd.
Varför välja EBC Bluestuff NDX?
Med Bluestuff NDX får du en balanserad kombination av kraftfull bromskraft, bra fade-resistens och god slitstyrka, vilket gör dem idealiska för trackdays, klubbrace och intensiv gatkörning. Genom att kombinera en aggressiv friktionsprofil med en relativt lång livslängd och tyst gång efter inkörning, erbjuder dessa belägg en kostnadseffektiv uppgradering för dig som vill ta bromsprestandan till nästa nivå.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.