Bromsbelägg EBC DP52168NDX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP52168NDX
EBC Bluestuff Brake Pad 5000 Series TrackDay Set (DP52168NDX) är utvecklade för högpresterande körning, från intensiv gatkörning till krävande trackdays. Dessa belägg ger en stabil friktionsnivå på cirka 0,52 μ och är R90-godkända för de flesta bilmodeller, vilket gör dem lagliga för användning på allmän väg i Europa (kontrollera dock godkännandestatus för just din bil).
Viktiga egenskaper
- Robust friktion: Ger utmärkt bett och jämn bromsverkan även under hård körning.
- Snabb inbromsning från kallt: Fungerar väl även utan lång uppvärmning.
- Hög värmetålighet: Stabil prestanda under temperaturer upp till cirka 550 °C/1000 °F.
- Medel–lång livslängd: Håller längre än många motsvarande sportbelägg, särskilt i jämförelse med enklare gatbelägg.
- R90-godkända: Får användas på allmän väg i Europa (verifiera att det gäller just din bilmodell).
- Förbättrad rotorhållbarhet: Konstruktionen är framtagen för att minimera skivslitage.
Rotorunderhåll & körtips
- Perfekta skivor: Ojämna eller kraftigt slitna skivor kan förlänga inkörningsperioden.
- Bästa resultat: Om skivorna kräver svarvning rekommenderas on-car-svarv av hög kvalitet (t.ex. Pro-Cut).
- Livslängd vid bankörning: Inspektera beläggen var 30:e varv och byt när friktionsmaterialet når 3 mm för att undvika fade.
- Kylning: För att hantera höga temperaturer kan extra kylkanaler eller annan anpassning krävas vid intensiv bankörning.
Varför välja Bluestuff NDX?
EBC Bluestuff NDX är ett allround-val för dig som både vill kunna köra på bana och behålla laglig gatgodkänd bromsverkan. Beläggen har en snabb inbromsningsförmåga och en stabil bromseffekt genom hela temperaturspannet.
För lättare bilar eller om du vill optimera balansen ytterligare kan du överväga att köra en B-version (lägre friktion) bak och standard Bluestuff NDX fram, särskilt om du eftersträvar bättre kontroll i kurvor och bromszoner.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.