Bromsbelägg EBC DP52325NDX

1 910 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834454

Bromsbelägg EBC DP52325NDX

EBC Bluestuff Brake Pad 5000 Series TrackDay Set (DP52325NDX) är ett högpresterande bromsbelägg som passar både för snabba gatbilar och krävande trackday‑körning. Belägget är särskilt populärt bland förare som vill ha en allsidig kombination av starkt initialbett, god värmetålighet och längre livslängd än många konkurrenter.

Viktiga egenskaper

  • Stabil friktion 0,52μ: Ger konsekvent bromskraft upp till ca 550 °C (1000 °F).
  • Längre livslängd än Yellowstuff: Ca 30 % längre hållbarhet samtidigt som det bibehåller hög prestanda.
  • Fungerar från kallstart: Kraftfull bromsverkan redan vid låga temperaturer.
  • Kopparfri sammansättning: Uppfyller kommande miljökrav och minskar skadlig påverkan.
  • Aramidfiberbas: Ger minimalt slitage på skivan och utmärkt tålighet mot hård körning.
  • Populärt trackday-val: Används i BMW 318i Cup i Europa, uppskattat för balans mellan snabb respons och slitstyrka.

Användning & rekommendationer

EBC Bluestuff är känt för sin mångsidighet: det fungerar lika bra vid intensiv bankörning som för sportig landsvägskörning. Tack vare en ny, kopparfri formula uppfyller belägget moderna miljökrav. Tänk på att beläggen behöver en grundlig inkörning innan full prestanda uppnås, speciellt vid bankörning.

Sammanfattning

EBC DP52325NDX (Bluestuff) erbjuder en stabil friktionsnivå, utmärkt bett från låg temperatur och förlängd livslängd jämfört med traditionella sportbelägg. Det är ett ypperligt val för dig som vill köra både gata och trackdays med pålitlig bromsverkan och hög slitstyrka. Om du söker ett belägg med stark initialbroms och god värmetålighet som dessutom är skonsamt mot bromsskivan, är Bluestuff ett säkert alternativ.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.