Bromsbelägg EBC DP52331NDX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP52331NDX (Bluestuff NDX)
EBC Bluestuff NDX är ett högpresterande bromsbelägg som lämpar sig för både trackdays och tävlingskörning. Med en friktionsnivå på cirka 0,52 μ och snabb inkörning är Bluestuff NDX ett populärt val i racingserier som BMW Cup. Dessa belägg har en medellång livslängd och erbjuder stark bromskraft även under hård belastning, vilket gör dem väl lämpade för förare som vill ta sin körning till nästa nivå.
Viktiga Egenskaper
- Hög friktion (0,52 μ): Ger kraftfull bromsverkan och stabil prestanda vid upprepade hårda inbromsningar.
- Snabb inkörning: Beläggen når full prestanda relativt fort, idealiskt för trackdays och tävling.
- Medium‑plus livslängd: Längre livslängd än många likvärdiga sport- och tävlingsbelägg.
- Lämpliga för gatbruk (i vissa fall): Vissa Bluestuff‑applikationer är R90‑godkända, men kontrollera godkännandet för just din bil innan körning på allmän väg.
- Balanserad bromsprestanda: För lättare bilar kan det vara fördelaktigt att köra B‑version (lägre friktion) bak och NDX fram för optimal balans.
Att Tänk på
- Skivornas skick: Ojämna eller spåriga bromsskivor kan förlänga inkörningstiden avsevärt. Om skivorna behöver svarvas rekommenderas en högkvalitativ on‑car svarv (t.ex. Pro‑Cut).
- Inspektera vid bankörning: Vid hård körning, kontrollera beläggens tjocklek ungefär var 30:e varv. Byt när det återstår ca 3 mm beläggmaterial för att undvika fade.
- Kylning & motverkning av bromsdrag: För att fullt utnyttja tävlingsbelägg krävs ofta extra kylkanaler. Det är också viktigt att säkerställa att bromsok inte ligger på i onödan.
- R90‑godkännande: Bluestuff är inte alltid R90‑godkänt för alla fordon, kontrollera därför detta om du planerar gatkörning.
Bluestuff NDX (DP52331NDX) är ett utmärkt val för dig som vill köra både trackdays och tävling. Belägget erbjuder stark bromsverkan och snabb inkörning men kräver i gengäld att bromsskivor och kylning är i gott skick för att bibehålla optimal prestanda. Kontrollera alltid R90‑status om du avser att köra på allmän väg, och överväg att kombinera med B‑version bak på lättare bilar för en jämnare bromsbalans.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.