Bromsbelägg EBC DP52344NDX

1 780 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834460

Bromsbelägg EBC DP52344NDX

EBC Bluestuff NDX Trackday Brake Pad Set (DP52344NDX) är en högpresterande beläggserie framtagen för såväl snabb gatkörning som bankörning. Dessa belägg ger ett kraftigt grepp och en stabil bromsverkan över ett brett temperaturområde.

Nyckelfunktioner

  • Hög friktion (0,52 Mu): Ger effektiv bromskraft även vid hård körning.
  • Snabb inkörning: Beläggen är designade för att snabbt nå optimal prestanda.
  • R90-godkända för många fordon: Möjliggör laglig gatkörning i Europa (kontrollera specifik modell).
  • Måttligt lång livslängd: Konstruerade för trackdays och aktiv körning med bibehållen hållbarhet.
  • Lämpliga för både gata och bana: Passar perfekt för dig som vill kunna köra till banan, köra hårt och sedan hem igen (där lokala lagar tillåter).

Viktigt om rotorernas skick

För att maximera bromsbeläggens potential bör dina bromsskivor vara i så gott som perfekt skick:

  • Ojämna, slitna eller räfflade skivor förlänger inkörningsperioden avsevärt.
  • Rekommenderad åtgärd: Om du behöver fräsa om skivorna, använd en högkvalitativ bromssvarv (t.ex. Pro-Cut ON-CAR) för bästa resultat.

Livslängd och användningsområden

  • Bankörning: Kontrollera beläggen var 30:e varv. Byt ut dem när friktionsmaterialet är nere på 3 mm för att undvika bromsfade.
  • Gatukörning: Betydligt längre livslängd; ofta 2 000 mil eller mer, beroende på körstil och fordon.
  • Kylning: Kom ihåg att renodlad bankörning kräver mer än bara racebelägg. Kylkanaler och korrekt luftflöde kan behövas för att förhindra överhettning.

Street-Only eller Trackday?

EBC Bluestuff NDX är R90-godkända för många fordon, men inte alla. Kontrollera alltid att just din bilmodell finns med i ECE R90-godkännandet innan du kör på allmän väg.

För lättare fordon eller bilar med lägre vikt kan det vara fördelaktigt att köra en B-version av Bluestuff på bakaxeln (något lägre friktion) och NDX fram för att få en optimal balans och undvika överstyrning vid hårda inbromsningar.

Sammanfattning

EBC DP52344NDX Bluestuff är ett allround-bromsbelägg för trackdays och aktiv vägkörning. Det är lätt att köra in, tål hög värme och erbjuder stark bromsverkan utan att snabbt slita ut bromsskivorna. Perfekt för dig som vill ha en spännande körning på bana och samtidigt kunna använda bilen på gatan (där lagarna tillåter).

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.