Bromsbelägg EBC DP52430NDX

2 490 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834488

Bromsbelägg EBC DP52430NDX

EBC Bluestuff NDX Trackday Brake Pad Set (DP52430NDX) är ett högpresterande belägg utvecklat för både snabba gatbilar och intensiv trackday-användning. Bluestuff NDX är känt för sin höga friktionsnivå (0,52 Mu) och en snabb inkörningsprocess, vilket gör det till ett populärt val för tävlingsserier som BMW Cup.

Viktiga egenskaper

  • Hög friktion: 0,52 Mu ger pålitlig bromskraft även under hård belastning.
  • Snabb inkörning: Korta inbromsningar krävs för att uppnå full prestanda.
  • Medium-plus livslängd: Längre livslängd än vissa andra racingbelägg.
  • ECE R90-godkända: Vissa applikationer är godkända för gatbruk i Europa (kontrollera godkännandet för just din bil).
  • Bra kallgrepp: Kräver ingen uppvärmning för att leverera effektiv bromskraft.

Rekommendationer för optimal prestanda

Skivornas skick: Se till att bromsskivorna är i närmast perfekt skick. Ojämna eller spårade skivor kan tredubbla inkörningstiden för nya belägg. Om ombearbetning behövs, rekommenderar EBC användning av högkvalitativa on-car-lathes från exempelvis Pro-Cut.

Hantering av värme: För trackday-bruk kan ytterligare kyllösningar (exempelvis kylkanaler) vara nödvändiga för att förhindra överhettning av bromsarna och förlänga både beläggens och skivornas livslängd.

Livslängd:

  • Bana: Kontrollera beläggen var 30:e varv och byt när friktionsmaterialet är ca 3 mm tjockt.
  • Gata: Vid normal körning kan man förvänta sig en betydligt längre livslängd, ofta över 2 000 mil.

Bluestuff NDX som enbart gatbelägg

I Europa måste bromsbelägg uppfylla ECE R90 för att vara lagliga på allmän väg. Bluestuff NDX är inte R90-godkänt för alla fordon, så kontrollera godkännandet innan användning på offentlig väg. För lättare bilar kan man använda B-versionen bak (något lägre friktion) och NDX fram för att få en bättre bromsbalans.

Sammanfattning

EBC DP52430NDX Bluestuff NDX erbjuder en perfekt balans mellan kraftfull bromskraft och tillförlitlig livslängd, vilket gör det till ett utmärkt val för dig som vill kombinera prestanda på bana med snabb och säker körning i vardagen.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.