Bromsbelägg EBC DP52447NDX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP52447NDX (Bluestuff NDX)
EBC Bluestuff NDX är en högpresterande 0,52 μ racing-/trackdaybeläggning, känd för sin snabba inkörning och medium-plus livslängd. Denna blandning används framgångsrikt i bland annat BMW Cup-serien och lämpar sig väl för både trackdays och tävlingssammanhang. Med rätt rotorfinish och kylning kan Bluestuff NDX erbjuda långvarig och pålitlig bromsprestanda även under hård belastning.
Viktiga egenskaper
- Hög friktion (0,52 μ): Stabil prestanda för både bana och snabb landsvägskörning
- Snabb inkörning: Kortare bedding-in-process jämfört med många andra racingbelägg
- Medium-plus livslängd: Håller längre än de flesta instegs-racingbelägg
- R90-godkännande (delvis): Godkänd för vissa fordon i Europa, kontrollera fordonsspecifik status
- Beprövad på bana: Flitigt använd i BMW Cup och andra tävlingsserier
Att tänka på
- Rotorns skick: Se till att dina bromsskivor är så jämna som möjligt för snabbare och mer effektiv inbromsning. Om skivorna är ojämna kan en högkvalitativ ON‑CAR svarv (exempelvis Pro‑Cut) rekommenderas.
- Livslängd: Vid bankörning bör du inspektera beläggen var 30:e varv och byta ut dem när friktionsmaterialet når 3 mm för att undvika bromsfading. I normal landsvägstrafik kan beläggen hålla över 20 000 km.
- Kylning: Extra kylkanaler eller förbättrad luftflödesdesign kan vara nödvändigt för att sänka arbetstemperaturen och förlänga livslängden på både belägg och skivor.
- Användning på gata: Bluestuff är delvis R90‑godkänd men inte för alla fordon. Kontrollera godkännandestatus innan användning på allmän väg.
- Balans i bromssystemet: På lättare fordon eller i bilar utan ABS kan det vara lämpligt att köra Bluestuff B‑version bak och NDX fram för optimal bromsbalans.
Med Bluestuff NDX får du en beprövad racingbeläggning som levererar enastående prestanda och bra livslängd. Om du vill ha en pålitlig trackday-beläggning som också kan hantera aktiv landsvägskörning är EBC DP52447NDX ett mycket konkurrenskraftigt val.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.