Bromsbelägg EBC DP52461NDX

2 160 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834496

Bromsbelägg EBC DP52461NDX (Bluestuff NDX Trackday)

EBC Bluestuff NDX är en högpresterande 0,52 Mu-bromsbeläggning avsedd för både intensiv bankörning och, i de flesta fall, gatbruk (där det är R90-godkänt). Belägget erbjuder snabb inbäddning och lång livslängd, vilket gör det populärt för trackdays och tävlingssammanhang. Det har också blivit en favorit i BMW Cup Series tack vare sin balans mellan stark initial bromskraft och god slitstyrka.

Viktiga Egenskaper

  • Stabil friktion på 0,52 Mu: Säkerställer konsekvent bromskraft över ett brett temperaturspann.
  • Snabb inbäddning: Kortare tid till optimal prestanda, särskilt viktigt för tävlingsbruk.
  • R90-godkänd för många fordon: I många fall laglig för gatbruk inom Europa (kontrollera godkännande för din bilmodell).
  • Lång livslängd: Tål upprepade hårda inbromsningar på bana och har god hållbarhet vid vardagskörning.
  • Balanserad bett: Utmärkt initial respons och progressiv pedalfeedback, även från kallt system.

Att Tänka På

  • Bromsskivans skick: Oslitna och jämna skivor är avgörande för att undvika lång inbäddningstid eller ojämn bromsverkan.
  • Övergång från Yellowstuff: Bluestuff är något mjukare än Yellowstuff, vilket ger kortare bed-in men kräver jämna skivor.
  • Livslängd: På bana bör man inspektera beläggen var 30:e varv och byta vid 3 mm kvar för att undvika fade.
  • Kylning: För seriös bankörning kan extra kylkanaler behövas för att motverka värmeuppbyggnad.
  • ECE R90: Kontrollera om just denna beläggmodell är godkänd för användning på allmän väg i din region.

Sammanfattning

Med EBC Bluestuff NDX DP52461NDX får du ett bromsbelägg som klarar både hård bankörning och krävande gatbruk, tack vare snabb inbäddning, stabil bromskraft och lång livslängd. Om du vill förbättra bromsbalansen i en lättare bil kan du överväga att använda B-version bak och NDX fram för ännu bättre kontroll. Som alltid är en noggrann rotorunderhåll och ordentlig kylning nyckeln till bästa möjliga resultat.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.