Bromsbelägg EBC DP53070NDX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP53070NDX
EBC Bluestuff NDX Trackday Brake Pad Set (DP53070NDX) är en högpresterande bromsbeläggsserie som passar utmärkt för både entusiastisk gatkörning och seriösa bandagar. Med en friktionskoefficient på 0,52 erbjuder Bluestuff NDX stark inbromsning och tålighet mot fade, vilket gör dem till ett populärt val för trackday-entusiaster och tävlingsserier som BMW Cup.
Viktiga egenskaper
- 0,52 Mu: Hög och stabil friktion för effektiv bromsverkan.
- ECE R90-godkända för de flesta applikationer: Lagliga för gatbruk i många fall (kontrollera dock din specifika bil).
- Snabb inbromsning: Beläggen har en snabb inbäddningsprocess och medellång livslängd.
- Beprövad i racing: Används framgångsrikt i bland annat BMW Cup-serier.
- Rotorvänliga: Kravet på jämna och släta skivor minskar risk för onödigt skivslitage.
Att tänka på inför montering
- Skick på skivor: Ojämt slitna eller spåriga bromsskivor kan förlänga inbäddningstiden.
- Livslängd på bana: Inspektera beläggen var 30:e varv och byt när beläggmaterialet når 3 mm.
- Kylning & ok-drag: För seriös bandagstillämpning kan extra kylkanaler krävas för att förhindra överhettning och minska skiv- och beläggslitage.
- Gatgodkännande: Bluestuff är R90-godkända för många bilar, men inte alla – kontrollera vad som gäller för din bil och lokala lagar.
- Kombinationer: För lättare fordon eller för att uppnå optimal bromsbalans kan B-version av Bluestuff användas bak och NDX fram.
Med EBC DP53070NDX får du ett högpresterande belägg för både bana och snabb gatkörning. Se bara till att kontrollera bromsskivornas skick och följ EBC:s rekommendationer för inbromsning och skötsel, så får du ut maximal effekt och hållbarhet ur dina nya Bluestuff NDX-belägg.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.