Bromsbelägg EBC DP5828B
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP5828B (Bluestuff B Super-Street & Trackday)
EBC Bluestuff B är en högpresterande bromsbeläggsblandning som kombinerar bra gatvänliga egenskaper med förmågan att klara av enklare bankörning. Med en friktionskoefficient på 0,52 Mu och en snabb inkörningsprocess passar de perfekt för förare som vill ta sin körning till nästa nivå – både på väg och på bana. Observera dock att Bluestuff inte alltid är R90‑godkända för alla fordon, så kontrollera fordonsspecifik status innan du använder dem i daglig trafik.
Viktiga egenskaper
- 0,52 Mu friktion: Ger kraftfull inbromsning och konsekvent grepp
- Snabb inkörning: Effektiv bromsverkan relativt tidigt i processen
- Hög värmetålighet: Passar trackdays och tävlingssammanhang
- Medium‑plus livslängd: Bra balans mellan prestanda och hållbarhet
- Skonsamma mot skivor: Rekommenderas dock att skivorna är i bra skick
- Kan kombineras: "B"-blandningen bak och NDX fram för lättare fordon kan optimera bromsbalansen
Att tänka på
1. Skivornas skick
Oavsett om du kör på gata eller bana är det viktigt att bromsskivorna är plana och utan djupa spår. Ojämna skivor kan förlänga inkörningstiden avsevärt. Behövs en lätt svarvning, rekommenderar EBC en "on-car" bromssvarv från Pro‑Cut för bästa resultat.
2. Livslängd & inspektion
- Bana: Inspektera beläggen var 30:e varv och byt ut när 3 mm av friktionsmaterialet återstår.
- Väg: Under normal till aggressiv körning kan du förvänta dig 20 000 km eller mer.
3. Kylning & caliperdrag
Enbart byte till ett tävlingsinriktat bromsbelägg gör inte bromssystemet "banklart". För att förhindra överhettning och förlänga livslängden kan extra kylkanaler behövas.
4. R90‑godkännande
Alla Bluestuff‑belägg är inte R90‑godkända för samtliga fordon. Kontrollera godkännandestatus innan användning på allmän väg i Europa. För banbruk är detta dock ofta mindre relevant, men lokala lagar kan fortfarande gälla för körning till/från tävling.
Varför välja EBC Bluestuff B (DP5828B)?
Om du letar efter ett bromsbelägg som fungerar bra i vardagen men även klarar av trackdays och intensiv körning, är Bluestuff B ett starkt val. De erbjuder god "bite" från kallt, stabil bromsverkan vid högre temperaturer och en förlåtande inkörningsprocess. För dig med en lättare bil kan "B"-blandningen bak och "NDX" fram ge en optimal bromsbalans. Se bara till att dina skivor är i gott skick och att du följer EBC:s rekommenderade inspektionsrutiner för att maximera både prestanda och livslängd.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.