Bromsbelägg EBC DP8003RPX

1 625 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834571

Bromsbelägg EBC DP8003RPX (RP‑X Track & Race)

EBC:s RP‑X är en racinginriktad bromsbeläggsblandning som erbjuder en konstant hög friktion (0,55μ) ända upp till och över 850 °C. Denna prestanda gör dem idealiska för hård körning på bana eller i tävlingssammanhang, där stabil och kraftfull bromsverkan är avgörande. Samtidigt ger RP‑X bra initial “bite” även när beläggen är kalla, vilket är en fördel vid exempelvis sprint- och backtävlingar.

Viktiga egenskaper

  • Friktion: 0,55μ upp till och över 850 °C
  • Hög prestanda från kallt: Kräver ingen varmkörning för maximal effekt
  • Ej R90‑godkända: Inte lagliga för allmän väg i EU, men kan användas för körning till/från bana där lokala lagar tillåter
  • Skivslitage: Likvärdigt med många andra racingbelägg, men högre än EBC:s RP‑1
  • Mer aggressiv initial “bite”: 25 % högre friktion än RP‑1 över hela arbetsområdet
  • Ökat bromsdamm & ljudnivå: Ett resultat av den aggressiva racingkaraktären

För vem passar RP‑X?

RP‑X riktar sig till förare som vill ha kompromisslös bromsprestanda på bana eller i tävlingssammanhang. Dess kraftfulla initiala bromsgrepp gör dem särskilt lämpliga för tyngre fordon eller bilar med mindre effektiv bromsservo. För lättare fordon, bilar utan ABS eller om du föredrar en något mer förlåtande bromskaraktär kan EBC RP‑1 vara ett bättre alternativ.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.