Bromsbelägg EBC DP8005.18SR11
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP8005.18SR11 (SR Series Race Pads)
EBC Sintered SR är en serie avancerade, helsinterade racingbelägg som tillverkas i EBC Brakes fabrik i USA. Dessa belägg levererar en extremt kraftig initial bromsverkan (bite) och lång livslängd, utan att skada skivorna. Tack vare sin unika sammansättning med avancerad transferfilmbildning minskar de skivslitaget till nästan noll, samtidigt som de ger en mer direkt och responsiv pedal.
Viktiga Egenskaper
- Extremt kraftig initial bite: Ger omedelbar och bestämd bromsverkan från första pedaltrycket.
- Lång livslängd: Slitagemätningar visar att SR‑belägg kan hålla tre till fem gånger längre än traditionella semimetalliska alternativ.
- Minimal skivslitage: Tack vare en unik transferfilmteknik slits bromsskivorna nästan inte alls.
- Förbättrad pedalrespons: Den “hårda” karaktären hos sintrade belägg ger en skarpare och mer linjär pedal.
- Ingen kemisk inkörning: Installera och kör – inga flyktiga ämnen behöver brännas av, vilket är unikt för SR‑belägg.
- Brett temperaturspann: Effektiva från kallstart upp till 900 °C (1650 °F), vilket passar allt från sprintlopp till långlopp.
- Specialanpassning: SR11™ är främst utvecklad för framaxlar på gatbaserade bilar med kraftig ABS, eller fram/bak på racebilar med justerbar bias.
Idealisk För Tävling och Prestanda
SR‑beläggen ger inte bara hög bromskraft utan också en mycket låg kostnad per tävlingsmil. Denna kombination av extrem prestanda och lång livslängd gör dem till ett förstahandsval för racingteam som vill vinna tävlingar. Ingen kemisk inbränning krävs; beläggen är redo att prestera på topp från första körningen.
Tips vid Installation
För optimal balans och bästa resultat rekommenderar EBC att du kör med SR21™ på framaxeln och SR11™ på bakaxeln i applikationer där du vill uppnå maximal kontroll över bromsbalansen. Har du en gatbaserad bil med mycket ABS‑ingripande eller justerbar bias kan SR11™ användas även fram.
Sammanfattning
EBC DP8005.18SR11 (SR Series) är ett utmärkt val för förare som kräver det yttersta av bromssystemet. Genom sin helsinterade sammansättning kombinerar de extrem bite, lång livslängd och skonsamt slitage på bromsskivor – allt för att säkerställa bästa möjliga bromsprestanda, oavsett om du kör sprintlopp eller längre distanser. Vill du ta din racing till nästa nivå är EBC Sintered SR en perfekt partner för mållinjen.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.