Bromsbelägg EBC DP8008RPX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP8008RPX
EBC Brakes RPX Racing Pad (DP8008RPX) är en specialutvecklad bromsbeläggsserie för dig som kör hårt på bana eller tävlar seriöst. Dessa belägg erbjuder en stabil friktionsnivå på 0,55 över ett brett temperaturområde, från 0 till 750°C (upp till 1400°F), vilket ger 100 % bromseffekt redan från kall start. Detta gör dem särskilt väl lämpade för sprintlopp och hill climb, där man behöver full bromskraft direkt.
Viktiga egenskaper
- Stabil friktion: 0,55 Mu upp till 750°C (1400°F)
- Ingen uppvärmning krävs: 100 % bromseffekt från första inbromsningen
- Hög initial bett: Ger kraftfull och direkt respons
- Rostfria bakplåtar: Reducerar värmeöverföring och saknar färg för optimal värmehantering
- Nucap® NRS®-hakar: Eliminerar risken för att belägget släpper från bakplåten
- Inte R90-godkända: Rekommenderas ej för vanlig gatkörning inom EU
Användningsområde
- Sprint- och hill climb-evenemang: Där maximal bromskraft krävs direkt utan uppvärmning
- Banträffar och trackdays: Hög initial bett och kraftfull bromsrespons
- Ej för allmän väg: Dessa belägg är inte R90-godkända för laglig gatkörning i EU
EBC DP8008RPX är ett utmärkt val för förare som vill ha stark initial bromsverkan och stabil bromsförmåga under långa pass på bana. De rostfria bakplåtarna bidrar till lägre värmeöverföring och bättre hållbarhet, medan Nucap® NRS®-hakarna ser till att beläggen sitter säkert även under extrem belastning.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.