Bromsbelägg EBC DP8032RPX

2 615 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834583

Bromsbelägg EBC DP8032RPX (RP‑X)

EBC Racing RP‑X är en avancerad banracingbeläggning, utvecklad för maximal prestanda vid hård körning på bana eller i tävlingssammanhang. Dessa belägg tillverkas helt och hållet i EBC Brakes egen fabrik i Bristol, Storbritannien, och är utformade för att leverera konsekvent, hög friktion från kallt tillstånd ända upp till extremt höga temperaturer.

Viktiga Egenskaper

  • Hög och stabil friktion (0,55 μ): Ger ett kraftfullt bett och effektiv bromsning i hela temperaturspannet från 0 °C till 750 °C (motsvarande upp till cirka 1400 °F).
  • Redo från kallt: Kräver ingen uppvärmning för att nå full bromskraft, vilket är extra fördelaktigt i sprintlopp och backtävlingar.
  • Starka rostfria bakplåtar: Minskar värmeöverföring till bromsvätskan och förhindrar färgflagning.
  • Nucap NRS®‑hakar: Säkerställer extremt stark vidhäftning mellan friktionsmaterial och bakplåt, vilket eliminerar risken för att belägget släpper.
  • Utmärkt livslängd: God balans mellan långvarig beläggning och skonsamt slitage på bromsskivorna.
  • Ej R90‑godkänd: RP‑X är ej avsedd för allmän väg i Europa, utan för tävling och bankörning där lokala lagar tillåter.

Fördelar med RP‑X

RP‑X erbjuder en kombination av direkt bromsverkan och stabil hög friktion under långvarig belastning, vilket gör den idealisk för tävlingsbilar, time attack, hill climb och andra evenemang där varje sekund räknas. Tack vare den starka inbromsningen redan vid låga temperaturer slipper du uppvärmningsfaser och kan förlita dig på beläggets kraft direkt från första kurvan.

Rekommenderad Användning

Dessa belägg är främst avsedda för seriös bankörning och racing. De fungerar även för kortare körsträckor på allmän väg om lokala lagar tillåter (dock ej R90‑godkända i Europa). Om du söker ett mer förlåtande eller mindre aggressivt alternativ för lättare bilar eller bilar utan ABS, kan EBC:s andra racingblandning, RP‑1, vara ett bättre val tack vare sin mer progressiva karaktär.

Sammanfattning

EBC DP8032RPX (RP‑X) är en kompromisslös racingbeläggning som ger:

  • Omedelbar bromskraft – ingen uppvärmning krävs.
  • Hög friktion över brett temperaturspann.
  • Slitstark konstruktion med NRS®‑hakar.
  • Robusta rostfria bakplåtar för bättre värmeresistans.
  • Optimerad för bankörning, time attack och tävlingssammanhang.

Letar du efter en bromsbeläggning som ger maximal prestanda på bana, är RP‑X från EBC Racing ett givet val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.