Bromsbelägg EBC DP8038RPX

1 805 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834590

Bromsbelägg EBC DP8038RPX (RP-X Track and Race)

RP-X™ är EBC Brakes högpresterande racingbelägg för dig som kör hårt på bana eller i tävlingssammanhang. Belägget erbjuder konstant friktion på 0,55 genom hela arbetsområdet (0 – 750 °C), vilket ger enastående bromskraft redan från kall start och upp till extrema temperaturer.

Viktiga egenskaper

  • Tillverkade i England: 100 % produktion i EBC:s fabrik i Bristol för högsta kvalitet och spårbarhet.
  • Rostfria stålbackar: Minskar värmeöverföring och eliminerar behovet av färg.
  • Nucap® NRS®-fäste: Krokbaserad teknologi som förhindrar att friktionsmaterialet lossnar.
  • Hög initial bromseffekt: Ger direkt bett utan uppvärmning – perfekt för sprint- och hillclimbtävlingar.
  • Stabil friktion upp till 750 °C: Ingen märkbar fade även under långa pass med intensiv bromsning.
  • God livslängd: Bra balans mellan padslitage och skonsamhet mot skivan.

Vem passar RP-X™ för?

RP-X™ (DP8038RPX) är främst avsett för dedikerad bankörning, tävling och aggressiv trackday-användning där maximal bromskraft och temperaturtålighet krävs. Belägget har en mer ”positiv” initial bromsverkan jämfört med EBC:s mjukare RP-1™, vilket är särskilt fördelaktigt för tyngre fordon eller bilar med låg servoverkan.

Att tänka på

  • Ej R90-godkända: Inte avsedda för allmän väg i EU. Kontrollera lokala lagar om du planerar att köra till/från banan.
  • Bromsskivornas skick: För bästa resultat bör skivorna vara i gott skick (släta och fria från djupa spår).
  • Kylning: Vid hård bankörning kan extra kylning av bromsarna behövas för att bibehålla optimal prestanda och livslängd.

Varför välja RP-X™?

EBC:s RP-X™-serie är utvecklad för att leverera maximal racingprestanda utan att helt äta upp skivorna. Tack vare den höga friktionen från kall start är detta belägg idealiskt för korta, intensiva tävlingar som sprint- och hillclimb, men fungerar också utmärkt på långa varv där bromsarna utsätts för extrema temperaturer. Om du vill ha ett stabilt, starkt och pålitligt bromsbelägg för din banbil är DP8038RPX ett utmärkt val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.