Bromsbelägg EBC DP8042RPX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP8042RPX
EBC Racing RP-X är en ultrahögpresterande bromsbeläggsserie framtagen för krävande bankörning och racingbruk. Tillverkade i EBC Brakes egna fabrik i Bristol, Storbritannien, kombinerar dessa belägg konsistent hög friktion, god initialbett och pålitlig bromskraft från kall start upp till mycket höga temperaturer.
Viktiga egenskaper
- Hög friktion (0,55): Stabil bromsverkan från 0 °C upp till 750 °C, vilket gör dem idealiska för hårda sprintlopp och hillclimb-tävlingar.
- Inga förvärmningar krävs: Bromsbeläggen ger omedelbart full bromskraft även vid kall start.
- Rostfria backplåtar: Minskar värmeöverföring till bromssystemet och ger jämnare värmeavledning.
- Nucap® NRS®-kroksystem: Säkerställer en extremt stark förbindning mellan friktionsmaterial och backplåt, vilket eliminerar risken för delaminering.
- Utmärkt livslängd: Bra balans mellan låg skivslitage och hög hållbarhet på beläggen, trots extrem värme.
- Ej R90-godkända: Bromsbeläggen är inte godkända för vanlig gatukörning i EU (kontrollera lokala lagar om du tänker köra på allmän väg).
För vem passar RP-X?
RP-X är avsett för dig som kör hårt på bana och vill ha ett belägg som inte kräver uppvärmning för maximal effekt. Beläggen ger kraftigt initialbett och rekommenderas för tävling, trackdays eller andra motorsportevenemang. För daglig körning på allmän väg inom EU kan de vara olagliga på grund av avsaknad av R90-godkännande.
Sammanfattning
EBC DP8042RPX (RP-X) är ett professionellt racingbelägg som levererar stabil friktion, utmärkt initialbett och hög värmetålighet. Med rostfria backplåtar och NRS®-kroksystem får du maximal tillförlitlighet under extrema förhållanden. Söker du total bromskontroll och snabb respons utan förvärmning, är RP-X ett optimalt val för seriös bankörning och tävlingssammanhang.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.