Bromsbelägg EBC DP81110RPX

2 945 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834606

Bromsbelägg EBC DP81110RPX (RP‑X™ Track and Race)

EBC Racing RP‑X™ är ett högpresterande tävlings- och trackday-belägg utvecklat för att ge maximalt grepp under extrem körning. Beläggen tillverkas helt och hållet i EBC:s fabrik i Bristol, Storbritannien, och levererar stabil friktion över ett brett temperaturspann.

Nyckelfunktioner

  • Friktionskoefficient 0,55: Stabil bromskraft från 0 °C upp till 750 °C (ambient–1400 °F), vilket ger 100 % effekt redan vid kallstart.
  • Snabb initial “bite”: Ger kraftfull inbromsning och direkt pedalrespons, perfekt för sprintlopp, backtävlingar och hårda bankörningar.
  • Nucap® NRS®-fäste: Integrerade “hook”-fästen på ryggplattan förhindrar delaminering och maximerar hållbarheten.
  • Rostfria ryggplattor: Bättre värmeavledning och ingen färg som kan brännas bort under extrem värme.
  • Ej R90-godkända: Avsedda för banbruk; ej godkända för laglig vägkörning i EU.
  • Balans mellan slitage och prestanda: RP‑X™ erbjuder lång belägglivslängd och måttligt skivslitage, vilket är en stark kombination för tävlingssammanhang.

För krävande bankörning och tävling

RP‑X™ är konstruerade för intensiv racing där du behöver pålitlig bromskraft utan uppvärmning. De passar perfekt för sprinttävlingar och backrace, men även för andra bankörningar tack vare hög initial “bite” och stabil friktionsnivå även vid extrem värmeutveckling.

Viktiga råd

  • Endast för bana: Dessa belägg är inte R90-godkända och får därför inte användas lagligt på allmän väg i EU.
  • Extra kylning kan behövas: Vid mycket hård körning eller i längre race kan extra kylkanaler eller liknande krävas för att hålla temperaturen i schack och förlänga beläggens och skivornas livslängd.
  • Välskötta bromsskivor: Se till att bromsskivorna är jämna och fria från kraftiga repor eller ojämnheter för snabb inbromsning och jämnt slitage.

Sammanfattning

EBC RP‑X™ (DP81110RPX) är ett toppresterande racingbelägg med enastående bromsgrepp och omedelbar respons, avsett för förare som kör mycket hårt på bana. Rostfria ryggplattor och NRS®-fäste ger extrem hållbarhet under krävande förhållanden. Om du vill ha bromsbelägg som levererar maximal prestanda vid varje inbromsning är RP‑X™ ett utmärkt val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.