Bromsbelägg EBC DP81134RPX

2 095 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834608

Bromsbelägg EBC DP81134RPX

EBC Racing RP-X Track and Race Brake Pads (DP81134RPX) är en högpresterande beläggning framtagen för att leverera maximal bromskraft under hård bankörning och tävlingsbruk. Med en stabil friktionsnivå på 0,55 μ över ett brett temperaturområde (upp till 750 °C) erbjuder RP-X omedelbart bett och effektiv bromsning redan från kallstart, vilket gör den särskilt lämplig för sprinttävlingar, backtävlingar och andra situationer där snabb uppvärmning inte är möjlig.

Viktiga egenskaper

  • Hög och stabil friktion – 0,55 μ genom hela värmeintervallet för maximal bromskraft.
  • 100 % tillverkade i Storbritannien – Producerade i EBC Brakes fabrik i Bristol för full kvalitetskontroll.
  • Rostfritt stål i backplates – Minskar värmeöverföring till bromssystemet och eliminerar behovet av färg.
  • Nucap® NRS®-teknik – Krokförsedda backplates som förhindrar att beläggmaterialet lossnar.
  • Lång livslängd – Utmärkt balans mellan bra skivlivslängd och hög slitstyrka.
  • Ej R90-godkända – Dessa belägg är inte godkända för allmän väg i EU och är avsedda för bana/tävlingsbruk.

Att tänka på

  • Bankörning och höga temperaturer – RP-X är utvecklad för att klara mycket höga värmenivåer utan att tappa prestanda.
  • Omedelbar bromseffekt – Tack vare den unika friktionsblandningen behövs ingen uppvärmning för att nå optimal bromskraft.
  • Installation och kylning – Vid extrem körning kan extra kylkanaler eller förbättrad luftflöde runt bromsarna vara nödvändigt.
  • Endast tävlingsbruk – Dessa belägg är inte R90-godkända för vägtrafik i Europa. Kontrollera lokala regler innan användning utanför bana.

Sammanfattning

EBC DP81134RPX är valet för dig som söker en konsekvent hög friktion och omedelbar bromsverkan i tävlingssammanhang. De rostfria backplatesen med Nucap® NRS®-krokar garanterar att beläggen sitter säkert och klarar extrema påfrestningar. Passar perfekt för sprint- och hill climb-tävlingar där man behöver maximal bromseffekt utan att värma upp systemet i förväg. Med en balanserad kombination av hög prestanda och rimlig skivslitage får du ett pålitligt bromspaket för intensiv bankörning.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.