Bromsbelägg EBC DP81140.14SR11

2 620 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834610

Bromsbelägg EBC DP81140.14SR11 (SR11 Sintered Race Pads)

EBC Sintered SR är en serie helsinter-bromsbelägg som tillverkas i EBC Brakes fabrik i USA. Dessa belägg är utvecklade för att ge extrem bromskraft (”hard bite”) och mycket lång livslängd, utan att orsaka skador på bromsskivorna. Även om det funnits sintrade belägg på marknaden tidigare, är det få som når upp till samma prestandanivå som EBC SR.

Nyckelfunktioner

  • Helsintrad blandning: Ger extremt god initial bromsverkan och mycket hög temperaturtålighet.
  • Avancerad transferfilm-teknik: Praktiskt taget ingen skivslitage tack vare den unika beläggkompositionen.
  • Minimal kompressibilitet: Hårdare belägg ger förbättrad pedalåterkoppling och snabbare respons.
  • Utmärkt hållbarhet: Test visar 3–5 gånger längre livslängd jämfört med semi-metalliska belägg.
  • Ingen kemisk inkörning: Inga flyktiga ämnen behöver brännas av, så du kan köra hårt direkt efter montering.
  • Brett temperaturspann: Korrekt bromsfunktion redan från kallstart och upp till 900 °C (1650 °F).

SR11™: Medium friktion för framaxel och racebilar med bias

SR11™-blandningen är speciellt framtagen för framaxlar på gatbaserade bilar med kraftig ABS-aktivering, eller för både fram och bak på tävlingsfordon utrustade med justerbar bromsbias. Den ger en aggressiv bromsverkan med minimalt fade och en låg kostnad per tävlingsmil tack vare sin långa livslängd.

Ingen kemisk ”bedding” krävs

Till skillnad från många andra racebelägg innehåller EBC SR-serien inga flyktiga komponenter, vilket innebär att du inte behöver genomföra en traditionell inkörningsprocedur (”bedding in”). Det är bara att montera och börja köra hårt direkt.

Rekommenderad konfiguration

För optimal balans och prestanda föreslår EBC att du använder SR21™ på framaxeln och SR11™ på bakaxeln i tävlingssammanhang. Denna kombination ger kraftfull inbromsning fram samt en mer kontrollerad bakaxel för förbättrad stabilitet.

Sammanfattning

Välj Bromsbelägg EBC DP81140.14SR11 (SR11) om du vill ha ett medium-friktionsbelägg som levererar omedelbar bromskraft, hög fade-resistans och minimal skivslitage. Med sin unika sintrade sammansättning och avancerade transferfilm-teknik är dessa belägg ett givet val för dig som tävlar eller kör extremt hårt och vill ha maximalt grepp utan att tumma på bromsskivornas livslängd.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.