Bromsbelägg EBC DP81162RPX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP81162RPX
EBC Racing RP-X Track and Race Brake Pads (DP81162RPX) är ett ultrahögpresterande belägg utvecklat för att ge maximal bromskraft och snabb respons på bana och vid krävande körning. Tack vare sin stabila friktionsnivå över ett brett temperaturspann är de utmärkta för allt från sprintlopp till backtävlingar.
Viktiga egenskaper
- Konstant friktion på 0,55μ – Levererar 100 % bromseffekt redan från kallstart och behåller kraften upp till 750 °C (1400 °F).
- Snabb initial ”bite” – Ger direkt och tydlig respons vid inbromsning, idealiskt för sprint- och backtävlingar.
- Tillverkade i Storbritannien – 100 % produktion i EBC:s anläggning i Bristol, vilket garanterar hög kvalitet och noggrannhet i varje steg.
- Rostfritt stål i bakplattan – Minskar värmeöverföring och eliminerar behovet av färg som kan brännas bort.
- Nucap® NRS®-kroksystem – Säkerställer extremt stark bindning mellan beläggmaterial och bakplatta, vilket förhindrar delaminering.
- Inte R90-godkända – Avsedda för tävlingsbruk; ej lagliga för allmän väg i EU-länder.
För vem passar RP-X?
RP-X är framtaget för förare som kör hårt på bana och vill ha ett bromsbelägg som fungerar utan uppvärmning och klarar extremt höga temperaturer. Belägget är optimalt för:
- Sprintlopp och backtävlingar – Kräver direkt bromsverkan utan ”warm-up”.
- Trackdays – Ger en kraftfull initial ”bite” och bibehåller bromsförmågan över långa pass.
- Tävlingsbilar – Som inte behöver följa R90-reglerna för bruk på allmän väg.
Varför välja EBC RP-X?
EBC:s RP-X-compound är ett resultat av noggrann materialutveckling för att nå jämn friktion och hög prestanda vid tävling. Med 0,55μ stabil friktion ända från kallstart och genom hela temperaturkurvan ger det dig en förutsägbar och pålitlig bromskänsla i varje kurva och varje inbromsning.
Sammanfattning
Om du är ute efter ett tävlingsinriktat bromsbelägg som klarar hög värme, ger omedelbar bromskraft och har enastående slitstyrka, är EBC DP81162RPX ett utmärkt val. Dessa belägg är inte R90-godkända och rekommenderas därför endast för tävlingsbruk eller eventuellt körning till/från banträffar där lokala lagar tillåter det.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.