Bromsbelägg EBC DP81449.19SR11

3 055 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834630

Bromsbelägg EBC DP81449.19SR11

EBC SR11 Racing Brake Pads – (DP81449.19SR11) Front är en högpresterande, sintrad bromsbeläggsserie utvecklad av EBC Brakes i USA. Dessa belägg erbjuder en extremt kraftfull initial bett och exceptionellt lång livslängd – allt utan att orsaka skador på bromsskivorna.

Varför välja EBC SR11?

  • Avancerad beläggteknik – SR-beläggen använder en unik transferfilm som i princip eliminerar skivslitage.
  • Hårdare belägg ger bättre pedalrespons – Mindre kompression i beläggen ger mer direkt känsla.
  • Extrem hållbarhet – Tester visar att de varar 3–5 gånger längre än konkurrerande halvmetalliska belägg.
  • SR11™ medium friction compound – Perfekt för framaxeln på gatbilar med hög ABS-intervention eller för både fram och bak på racingbilar med bromsbias-kontroll.
  • Omfattande värmetålighet – Stabil bromsverkan från kallstart upp till 900 °C (1650 °F).
  • Ingen kemisk inkörning – Montera och kör direkt. Det finns inga flyktiga ämnen som behöver brännas av.
  • Lägst kostnad per tävlingsmil – Ger lägre totalkostnad vid hård racing.

Prestanda och användningsområde

SR11™-blandningen är särskilt framtagen för bilar med kraftig ABS eller tävlingsbilar som har justerbar bromsbias. Flera toppstall använde SR-serien under 2021 och har aktivt efterfrågat fler belägg till säsongen 2022. För dig som vill vinna race – EBC Sintered SR är en måste-test.

Installationsråd

För optimal balans rekommenderar EBC att du kör SR21™ fram och SR11™ bak. På så sätt får du bästa möjliga grepp på framaxeln i kombination med kontrollerad bromskraft bak.

Sammanfattning

EBC DP81449.19SR11 erbjuder maximal prestanda, låg skivförslitning och snabb inbromsning redan från kallstart. Den sintrade SR-tekniken ger extraordinär hållbarhet och minimerar risken för överhettning. Om du är ute efter racevinnande bromsförmåga och vill ha det bästa inom bromsteknik, då är SR11-serien från EBC ett givet val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.